Everybody happy?

Magazines | Vallei Business nr 6 2015

Everybody happy?

Maak je mensen happy. Veel organisaties zijn hier tamelijk goed in, bijvoorbeeld door de mensen thuis te laten werken als dat hen beter uitkomt, en door leuke kantooractiviteiten te organiseren. Maar er zijn ook bedrijven die (veel) verder gaan in het tegemoet komen aan de verlangens van hun personeelsleden. Sommige ondernemingen bieden wekelijks een gratis lunch, andere pakken echt uit met allerlei zaken. Dat hoeven niet per se financiële ‘perks’ te zijn, betrokkenheid kun je immers niet afkopen. Personen die wel gevoelig zijn voor financiële prikkels, zijn immers rap weg als een andere organisatie net even wat meer biedt in het loonzakje.

We geven enkele voorbeelden van ‘coole job benefits’ waarmee een aantal Amerikaanse organisaties mensen trachten te werven – vaak met succes.

1. Geen kantooruren – Hoezo van 9 tot 5? Op het hoofdkantoor van Netflix in Los Gatos, Californië, worden de vakantiedagen en werkuren niet bijgehouden en gecontroleerd. Het bedrijf meet alleen wat zijn mensen voor elkaar krijgen. Zolang de medewerkers hun taken volbrengen, maakt het niet uit hoe lang of wanneer ze op kantoor zijn. Van de andere kant heeft het bedrijf een simpele oplossing voor degenen die deze vrijheid misbruiken: zoals Donald Trump dat zei: "You're fired."

2. Focus op gezin – Vergeet dat standaard zwangerschapsverlof. Facebook biedt een paar behoorlijk ongelofelijke voordeeltjes voor ouders en aanstaande ouders. Nieuwe mammies en pappies krijgen vier maanden betaald ouderschapsverlof, naast vergoedingen voor dagopvang en adoptiekosten. Daar bovenop nog eens $4.000 in ‘baby cash’ als het kind eenmaal geboren is. Misschien moedigt Facebook mensen wel aan, grote gezinnen te stichten omdat ze de site vol willen plakken met schattige babyfoto’s.

3. On-site gezondheidsvoorzieningen – Het lijkt wel of iedereen graag voor Google zou willen werken, en dat heeft een reden: het bedrijf is de top als het gaat om extraatjes voor de medewerkers. Er zijn hele lijsten opgesteld om alle ‘perks’ van Google op te sommen, maar de betrokkenheid van de onderneming bij de gezondheid van zijn medewerkers is werkelijk aanbevelenswaardig. (Google runt per slot van rekening het internet, en dat kan niet met ziekteverlof!). Naast dokters vind je op de Google campus ook fysiotherapeuten, chiropractoren en masseurs.

4. Totale wellness – Het Institute for Integrative Nutrition heeft dan misschien geen doktoren op de loonlijst zoals Google, maar het bedrijf zorgt er toch wel voor dat zijn medewerkers alles wat ze nodig hebben aan fysiek en mentaal welbevinden ook krijgen. Een professionele chefkok bereidt elke dag een gezonde organische lunch voor het personeel (ook wordt voor ontbijt en tussendoor-snacks gezorgd), en op elke werkplek staan verse bloemen. Als de tweewekelijkse massage en in-house yogalessen je niet voldoende ontstressen, kun je ook nog de personeels-yogaruimte bezoeken.

5. Middagje surfen – Het is logisch dat een onderneming die outdoor sportkleding en -apparatuur verkoopt, zijn medewerkers liever fit en gezond houdt. Zo biedt Patagonia in Californië zijn mensen bedrijfsfietsen, volleybalvelden en on-site yoga. Bovendien worden de mensen aangemoedigd, de werkdag even te onderbreken met het pakken van een golf of wat: de receptiemedewerkers posten dagelijks surfrapporten en verspreidt over de hele firma meldingen als op een dag de omstandigheden om te surfen wel heel erg ideaal zijn.

6. Tickets voor evenementen en vervoer – Het is niet zo dat de medewerkers van Quicken Loans in Michigan vrijkaartjes krijgen voor alle evenementen — alleen de events die plaatsvinden in de Quicken Loans Arena in Cleveland. Dan Gilbert, de CEO van Quicken is eigenaar van de Cleveland Cavaliers, daarom krijgen de medewerkers van zijn bedrijf vervoer van en naar, en vrijkaartjes voor de thuiswedstrijden. Ze kunnen ook stoeltjes reserveren voor de diverse concerten, comedy shows en andere evenementen die plaatsvinden in ‘The Q’.

7. Game time – Baas boven baas: zijn de medewerkers van Quicken tevreden als ze basketbalwedstrijden op de tribune mogen bijwonen, het personeel van Zynga mag zelf wedstrijden spelen op de courts van de firma. De game-producent uit San Francisco heeft ook (en dat zal niemand verbazen) in-house relax lounges met klassieke speelhallen-games en Nintendo, Xbox 360 en PS3 spelsystemen waar de medewerkers gebruik van kunnen maken.

8. Extra credit – De medewerkers van Weebly krijgen allemaal een bedrijfs creditcard, waarmee ze van alles kunnen aanschaffen dat ze nodig zouden kunnen hebben tijdens de werkdag (die net zoals bij Netflix, geen vaste uren heeft). En alsof dat nog niet genoeg is, biedt de web service provider ook nog eens een maandelijkse credit van $50 aan Exec, een schoonmaak- en boodschappendienst die ingeschakeld wordt als de medewerkers te druk zijn met het genieten van hun gratis maaltijden, lidmaatschap van een fitnessclub en tweemaandelijkse massage. n

Bron: BusinessNewsDaily.

Hoe trek je de beste medewerkers aan, en hoe houd je ze? Met deze vragen worstelt menige werkgever. Het antwoord lijkt simpel: bied ze wat ze willen, en maak ze happy. Maar wat willen ze dan? En hoe kun je als werkgever inspelen op die ongetwijfeld zeer gevarieerde, want individuele wensen?

HRM

“Het lijkt wel of iedereen graag voor Google zou willen werken, en dat heeft een reden: het bedrijf is de top als het gaat om extraatjes voor de medewerkers.”

Stoelendans goed voor werknemer én werkgever!

Arie Schreuder

Directeur Bureau

Streefkerk BV

Chevallierlaan 8

3851 PZ Ermelo

088-4434410

info@bureaustreefkerk.nl

www.bureaustreefkerk.nl

Er komt een leuke training bij Bureau Streefkerk, vertelt zijn loopbaanadviseur. De training gaat over het verwerven van een baan via je eigen netwerk. Ernst is geen sociaal netwerktype, wel van de cijfers. En wil dat graag meer met elkaar in balans brengen. De relaties die hij heeft kan hij goed onderhouden, maar uitdagingen delen op het gebied van werk doet hij tot nu toe nog niet met deze mensen.

Meer werkplezier

Ernst leest over de inhoud van de training, hij wordt getriggerd door ‘netwerken en nieuwe contacten opdoen’. Dat meer mensen willen leren netwerken, blijkt als hij de zaal binnenloopt. Een groepje van zo’n 10 kandidaten staat bij de koffietafel, druk in gesprek met elkaar. Er is een ongedwongen communicatie dus dat zit wel goed.

Nieuwe energie

In de pauze ontmoet Ernst Carina. Carina volgt een outplacementtraject bij Bureau Streefkerk en neemt binnenkort afscheid van haar werkgever. Ze heeft een vergelijkbare, maar toch wel iets andere, functie dan Ernst en ook zij denkt en doet vooral in cijfers. Omdat ze het lastig vindt om te netwerken, volgt ze deze training, want ook zij wil een andere baan.

Carina vertelt over haar baan en dit triggert Ernst. Opeens valt het kwartje……dit is de baan die hij wil!

De eerste indruk

Ernst volgt een coachtraject bij bureau Streefkerk omdat hij niet goed met zijn leidinggevende overweg kan. Hij liefste gaat hij weg bij zijn werkgever en dan zou deze baan een mooie kans zijn! Hij betrekt Bureau Streefkerk bij dit proces en zij worden het netwerk, de verbindende schakel tussen Ernst, zijn huidige werkgever en de werkgever van Carina. Bureau Streefkerk heeft contact gelegd en is met Ernst gaan oefenen in het voeren van een goed sollicitatiegesprek. En ja hoor, Ernst heeft de klik met het bedrijf en hij is aangenomen.

Nu, Ernst kan nu niet meer zeggen dat hij niet kan netwerken…. Kijk wat voor resultaat zo’n training kan hebben. n

arbeidsmobiliteit

Een nieuwe

crisis graag!

Nu we met z’n allen vinden dat de crisis voorbij is gebeuren er weer opmerkelijke dingen. Dat de files weer langer worden is niet leuk, maar op autogebied is er meer om ons druk over te maken.

Daar waar sommige organisaties de mindere tijden hebben aangegrepen voor het doorvoeren van kostenbesparingen met betrekking tot het wagenpark, liet een groot aantal dit na. In mobiliteitsregelingen missen we nog vaak duidelijke afspraken over bij voorbeeld elektrisch rijden, tankgedrag en het inleveren van de auto.

Ook bij gerenommeerde bedrijven zien we nog altijd Plugin-Hybrides (PHEV) die meer dan 50.000 kilometer per jaar rijden (en dan dus niet of nauwelijks op stroom), universele tankpassen en innameschades zonder financiële gevolgen voor de berijder. Niet langs de snelweg maar bij voorkeur bij onbemande stations tanken betekent zo maar een daling van uw brandstofkosten met 5%.

Over PHEV’s gesproken; de werkgever die niet mee wil werken aan het voortijdig beëindigen van een lopend leasecontract om zo nog op tijd een 7%-bijtellingauto in te zetten heeft wat uit te leggen.

Zijn we dan helemaal terug bij af? De crisis was weliswaar een mooie kapstok om kosten te besparen maar dat wil niet zeggen dat dit nu niet meer zou kunnen. Sturing van berijdergedrag is niet ingewikkeld en kan veel opleveren, zonder in te grijpen in de autokeuzemogelijkheden van uw zakelijk reizende werknemers. Sterker, wie het slim aanpakt laat zijn medewerkers meeprofiteren in de opbrengsten. Laat u dus adviseren, juist nu.

Martin Schuurman

Partner bij Oxonia Fleet Solutions

www.oxonia.nl

De kantoorspecialist

Specialisten maken

het verschil

Het actieve kantoor

Bowtie Media

Apps uit Veenendaal veroveren digitale markt

Als er één wereld is die constant in beweging is, dan is het wel die van de kantoren. Trends als digitalisering, healing office, de cloud, al deze zaken zorgen voor een dynamische wereld. Het is dus belangrijk dat een onderneming die producten en diensten levert voor de kantoren, meegaat met die ontwikkelingen. De kantoorspecialist in Veenendaal slaagt daar uitstekend in, al ruim 25 jaar.

Specialisten maken

het verschil

De huidige directeur, Evert van Engelenhoven junior, vertelt: “Mijn vader bedacht 20 jaar geleden al de term ‘ontzorgen’, en in eerste instantie wilde ik die liever niet gebruiken, ik vond dat ouderwets. Maar uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat de term wel van toepassing is. Het is de reden waarom klanten bij ons kopen. We bieden een totaalconcept met 5 pijlers: inrichting, apparatuur, artikelen, ICT en audiovisueel, maar uiteindelijk maken onze mensen het verschil, die leveren de toegevoegde waarde. Die twee dingen, dat maakt ons uniek en daarmee kunnen we ook ontzorgen.”

Bewuste keuze

Met name de mensen zijn belangrijk, benadrukt Van Engelenhoven: “We werken hier met 40 mensen, verdeeld over de verschillende productgroepen zodat we echte specialisten hebben. Je moet kiezen of je van veel weinig weet, of van weinig veel. Wij hebben bewust voor de tweede optie gekozen. Dus het totaalconcept waarmee we kunnen ontzorgen en de persoonlijke specialisten is bij ons de combinatie die succesvol is.”

Healing Office

Van Engelenhoven vervolgt: “Die bewustheid van het menselijk kapitaal is tevens een ontwikkeling die zorgt voor de trend ‘healing office’. Dit is iets wat we zelf als organisatie ook omarmen. Investeer in de ontwikkeling en gezondheid van mensen. Dynamisch werken hoort hierbij. Zitten is het nieuwe roken, dus zorg ervoor dat de medewerkers in beweging blijven. Daar hebben we tal van oplossingen voor. In onze nieuwe showroom kunnen we dat goed laten zien maar onze eigen werkplekken zijn ook op die manier ingericht. Klanten zien het hier ook echt in gebruik. Daarnaast heeft levend groen op kantoor een belangrijke functie. Planten zorgen voor de toevoer van zuurstof, het verhogen van luchtvochtigheid, het verbeteren van de concentratie en creativiteit. Ook is het direct een oplossing om de akoestiek te verbeteren. Zo hebben wij zelf op elk kantoor levend groen en is er in de showroom zelfs een groene wand. Ook is er een flinke fitnessruimte waar medewerkers gebruik van kunnen maken. Een gemotiveerde en gezonde medewerker is de belangrijkste voorwaarde voor elk bedrijf. We merken dat klanten bij een bezoek aan ons bedrijf hierdoor geïnspireerd worden.”

UTR

De acquisitie van klanten vindt onder meer plaats via wat de directeur noemt: UTR’s, ofwel Uitermate Tevreden Relaties. “Zo´n tevreden klant kunnen we vragen: ken je een relatie die we net zo blij kunnen maken als jij dat bent? We krijgen ook veel via onze website binnen. En natuurlijk bellen we veel, telefonische acquisitie.” Van Engelenhoven benadrukt dat de acquisitie heel actief moet worden gepleegd: “De klant komt per definitie niet zelf met: ‘we willen alles bij jullie kopen’. We moeten daar zelf actief achteraan. Wij moeten er voor zorgen dat de klant ziet wat wij voor hem kunnen betekenen. De eerste afspraak is meestal bij de klant. Vervolgens maken we een voorstel, en nodigen de klant uit om dat in onze showroom door te nemen. Dan ziet de klant pas wat we als organisatie in huis hebben. Vaak is het: ‘wow, dit had ik niet gedacht’. Daarbij het enthousiasme en deskundigheid van onze mensen. Dan schiet het vertrouwen omhoog, en de gunningsfactor gaat dan meespelen.”

Relevant

Dat deze benadering succesvol is, blijkt uit het feit dat De kantoorspecialist elk jaar groeit, ondanks de crisis. De directeur is stellig: “Dat is voornamelijk omdat we goede mensen hebben, actief zijn en de producten en diensten leveren die relevant zijn voor de kantooromgeving. Relevant, want je moet meegaan met de tijd. Dat we kantoorartikelen verkopen weten de klanten wel, maar dat is geen groeimarkt. Daarom bieden we ook de facilitaire producten, document systemen, ICT, Audiovisuele middelen en natuurlijk kantoorinrichting. Het totaalconcept.”

Feest

Gevraagd naar plannen voor de toekomst geeft de directeur aan dat groei weliswaar een belangrijke voorwaarde is voor continuïteit, maar die groei moet wel binnen de perken, handelbaar blijven. “We

vinden het belangrijk dat we plezier in ons werk hebben, kwaliteit kunnen leveren en relevant zijn met ons aanbod. Dat een klant zegt: daar heb ik wat aan. Als we de klanten compleet kunnen ontzorgen en zij het een feest vinden om bij ons te investeren, dan hebben wij ons doel bereikt. Ik heb geen doel dat ik over 5 jaar 100 man in dienst moet hebben, ik vind het belangrijk dat onze mensen veel plezier in hun werk hebben en dat we een actief bedrijf zijn, waar klanten graag komen. Echt ontzorgen.” n

www.kantoorspecialist.nl

kantoren

Fotobijschrift

OVER EEN ACCORDEON, CURVES EN YOGA

Of iemand nu aan het werk is of naar een hilarische YouTube-video kijkt, het digitale leven zorgt ervoor dat velen in hun stoel hangen in plaats van erop te zitten. Dat hangen kan behoorlijke lichamelijke schade veroorzaken. En daar is niets grappigs aan. Ook zitten veel mensen te lang op een computerwerkplek met een hoge rug, opgetrokken schouders en vooruitreikende nek; dit is bepaald geen goede lichaamshouding. Een langdurige slechte zithouding wordt in verband gebracht met rugpijn, verslapte spieren en zelfs verlies van lichaamslengte.

Bij een ideale houding zijn de curves van de ruggengraat in één lijn en worden de rugspieren sterk gehouden

Evert van Engelenhoven jr.

Personen die werkzaam zijn in een kantooromgeving hebben redelijk veel verschillende taken en verantwoordelijkheden. Ze hebben echter één ding gemeen: ze zitten een groot deel van de dag aan hun bureau. Maar deze statische werkhouding kan op den duur tot rugklachten leiden. Dat resulteertdan vaak in een slechte houding, spanningen en rug- en nekpijn. Nog steeds vormen rugklachten de voornaamste reden waarom mensen zich ziek melden.

Als bij de inrichting van een kantoor rekening wordt gehouden met dit soortzaken, kan dat een zeer waardevolle, preventieve werking hebben. We geven hier de belangrijkste zaken waar op gelet moet worden.

Bewegen, bewegen, bewegen

Mensen die de gehele (werk)dag alleen maar zittend doorbrengen, lopen een grote kans, rugklachten te ontwikkelen. ‘Actief zitten’ daarentegen vermindert de druk op de ruggengraat en de spanning op de spieren, stimuleert de aanvoer van essentiële voedingsstoffen naar de wervels en helpt op die manier, rugpijn te voorkomen. Maar wat is dan ‘actief zitten’?

Actief zitten gaat over een dynamische werkdag, zelfs als het grootste gedeelte daarvan wordt doorgebracht aan een bureau. Het dynamische aspect wordt op twee manieren ingevuld: aan de ene kant door het wisselend zitten, staan en lopen, en aan de andere kant door actief zitten met het veranderen van houding.

Kantoormeubilair: individueel, niet uniform

‘Actief zitten’, met het wisselen tussen een zittende en een staande werkhouding, kan het beste worden gerealiseerd met ergonomische verantwoord kantoormeubilair. Voor wat betreft de bureaustoel: het is van cruciaal belang dat die dynamisch zitten mogelijk maakt en zelfs bevordert. Goede stoelen helpen de gebruikers, te blijven bewegen op hun werkplek. Aspecten zoals diverse individueel instelmogelijkheden (zitvlak, rugleuning, tegendruk bij het achteroverleunen) samen met zitdiepte met buffereffect of hoofdsteun zijn belangrijke onderdelen voor klassieke bureaustoelen als het gaat om het goed ondersteunen van de rug. Maar een misschien nog belangrijker rol speelte het stimuleren van de zittende persoon om meer te bewegen met gecontroleerde activiteit. Voorbeelden van stoelen die dit mogelijk maken zijn de ‘Freefloat’ van Kinnarps en de ‘swing up’ stoelen van Sedus. Andere voorbeelden voor het actief zitten zijn de 3D Swopper en de dynamische ‘muvman’ stoel van Aeris.

Staantafels en zit-/statafels leveren eveneens een belangrijke bijdrage aan dynamisch werken. Het grote voordeel van werkbladen waarvan de hoogte ingesteld kan worden, is dat er een ontspannen houding kan worden aangenomen bij het staan én het zitten. Dit bevordert bewegen tijdens de uitvoering van de dagelijkse taken, en vermindert de druk op de ruggengraat. Moderne zit-/statafels en staantafels kunnen niet alleen gemakkelijk en snel wordenaangepast aan de individuele behoefte, maar passen ook uitstekend in verschillende kantooromgevingen. Er zijn zelfs staantafels (zie www.officeplus.de) die zijn voorzien van rollers (met rem) zodat ze overal kunnen worden neergezet waar ze op dat moment nodig zijn. Dat biedt een hoge mate van flexibiliteit, naast ergonomische voordelen voor een gezonde rug en nek. Mobiele devices zoals tablets en smartphones kunnen in het werkblad worden gezet; dit heeft een geïntegreerde oplaadaansluiting waardoor de gebruiker enkele uren niet meer afhankelijk is van het dichtstbijzijnde stopcontact.

Naast dit soort praktische zaken zijn er ook diverse andere manieren om te bewegen tijdens de werkdag: plaats de printer op een (redelijke) afstand van je werkplek, sta op als je moet telefoneren, pak de trap in plaats van de lift, ga naar die collega verderop in het pand toe, in plaats van hem of haar een mail te sturen.

Toetsenbord en muis: ook goed voor de rug

Behalve kantoormeubilair hangt een ‘rug-vriendelijke’ houding ook af van de invoerapparatuur vopor de computer zoals de muis en het toetsenbord. Niet-ergonomische invoerapparaten kunnen spanningen opleveren in de schouderspieren, pijn in de pols, en een tintelend gevoel of zelfs ‘doof’ gevoel in de vimgertoppen. Dit veroorzaakt pijn en irritaties, met name rugpijn, samen met vermoeidheid en verminderd concentratievermogen. Daarom moet rug-vriendelijk meubilair worden aangevuld met ergonomische invoerapparaten zoals die verkrijgbaar zijn bij de goede kantoorvakhandel. n

ergonomie

Bowtie Media

Apps uit Veenendaal veroveren de digitale markt

Het klinkt als een spannend jongensboek: op je zestiende een eigen softwarebedrijf beginnen en vier jaar later op nummer 1 staan met een door jouw ontwikkelde app in de App Store. Voor Sebastiaan de Weert uit Veenendaal werd dit scenario realiteit. In hoog tempo verovert de jonge ondernemer de softwaremarkt met zelf ontwikkelde apps. Zijn bedrijf Bowtie Media verhuist binnenkort naar een groter pand op industrieterrein De Vendel en opdrachtgevers melden zich spontaan om met hem in zee te gaan.

Tekst: Pien Koome

Het succesverhaal van Sebastiaan de Weert klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Op jonge leeftijd heeft hij als ondernemer veel succes met zelf ontwikkelde apps voor het MKB, detailhandel, restaurants, scholen en particulieren. Het ontwikkelen van een nieuwe gadget waar andere mensen gemak en plezier van hebben, vindt hij het mooiste aspect van het ondernemen. Zo snel mogelijk rijk worden is nooit zijn belangrijkste ambitie geweest. Het geld dat hij verdient, investeert hij meteen weer in zijn bedrijf Bowtie (vlinderdas) Media. Sebastiaan maakt in opdracht apps voor iOS en Android; daarnaast ontwikkelt hij ook zelf handige tools en grappige apps voor zowel bedrijven als particulieren.

Van webdesign naar app-ontwerp

Als veertienjarige jongen knutselde Sebastiaan zijn eerste website in elkaar. Al snel bleek hij feeling te hebben voor webdesign en programmeren. “Ik kreeg steeds vaker verzoeken uit mijn omgeving om sites te bouwen. Toen ik zestien werd en van school af kwam, wilde ik me officieel laten inschrijven bij de Kamer van Koophandel.” Lachend: “Mijn moeder moest mee omdat ik nog niet tekeningsbevoegd was. Maar ik liep wel als zelfstandig ondernemer de deur uit. Dat was kicken.” Zakelijk instinct had de jonge ontwikkelaar genoeg. “Ik ben goed na gaan denken over de toekomst en heb onderzocht waar op korte termijn veel vraag naar zou zijn. De app-markt is al een tijdje booming business. Ik besloot me volledig te gaan richten op het ontwikkelen en ontwerpen van apps.” Hoewel veel mensen in zijn omgeving hem voor gek verklaarden, geloofde Sebastiaan heilig in zijn concept. Terecht, bleek al gauw. “Ik kon me al snel een bedrijfspand veroorloven en werk inmiddels samen met een team van software engineers die ik bij drukte kan inschakelen.”

App met rapportcijfers

Bang voor verzadiging van de markt is Sebastiaan niet. “Er zijn inmiddels meer dan een miljoen apps te downloaden, maar er zijn nog genoeg items te bedenken waar mensen hun voordeel mee kunnen doen. Een goed idee hebben, is cruciaal. Daar gaat vaak de meeste tijd in zitten.” Zijn eerste app was ‘Mijn Cijfers’, waarmee scholieren hun cijferlijsten en rapporten in één oogopslag voorhanden hebben. “In korte tijd werd mijn app door vijftienduizend scholieren gebruikt. Klassen die met een iPad werken, hebben de app zelfs standaard geïnstalleerd.” Daarna lanceerde hij de app ‘Mijn TV’ waarbij meer dan honderd zenders te bekijken zijn. “Ik verkocht in korte tijd tienduizend apps en stond meerdere keren op de eerste plaats in de App Store. Met de app kun je overal je favoriete zenders bekijken.” Het succes gaf hem een enorme kick. “In de trein zag ik mensen met mijn app op hun scherm. Toen voelde ik me best trots.” De tv-app heeft Sebastiaan recent verkocht. “Te veel onderhoud”, verklaart hij. “Ik bedenk liever weer nieuwe dingen.” Inmiddels blijven de opdrachten binnenstromen. “Momenteel werken we aan vijftien apps voor horeca ondernemingen uit Arnhem, Nijmegen en Enschede. Een grote klus, waar veel uren in gaan zitten. Voor de nieuwssite GelreNieuws ontwikkelde Bowtie Media een nieuwsapp. “In principe zijn de mogelijkheden en onderwerpen vrijwel onbeperkt. Wel moet je goed aanvoelen waar behoefte aan is. Er komen dagelijks apps bij, maar lang niet iedere noviteit slaat ook daadwerkelijk aan.” Zijn grote droom is om ooit echt door te breken met een door hem bedachte en ontwikkelde app. “Zo’n gadget waarvan iedereen uit het vak denkt ‘waarom ben ik daar niet opgekomen’.”

Verhuizing nieuw pand

Het jaar 2016 begint goed voor Sebastiaan en zijn team. “Bowtie Media verhuist begin januari naar een groter pand om de hoek van de huidige locatie. Vanuit ons nieuwe onderkomen op Landjuweel 10 in Veenendaal kunnen we de markt nog beter bedienen.” n

Bowtie Media

Nieuw adres:

Landjuweel 10

3905 PG Veenendaal

Tel: 0318-240000

Mail: info@bowtiemedia.nl

Website: www.bowtiemedia.nl

Apps

“Een goed idee hebben, is cruciaal”,

aldus Sebastiaan de Weert.

Technica Groep Wie en Wat zijn wij eigenlijk?

Gevestigd in Scherpenzeel met ruim 80 medewerkers durven we ons met recht een ‘uniek bedrijf’ te noemen. De laatste jaren zien wij in de markt een verbreding van het portfolio van veel collega-bedrijven, maar de diversiteit aan diensten en oplossingen die wij, al 15 jaar, vanuit één visie en organisatie kunnen aanbieden, is ècht uniek!

Wij leveren totaaloplossingen op het gebied van:

• Informatie (kantoorautomatisering, cloud oplossingen, hard- en software)

• Communicatie (VOIP telefonie, mobiele contracten)

• Veiligheid & Domotica (alarminstallaties, camerasystemen, toegangscontrole, luxe domotica)

• Infrastructuur (elektra, bekabeling, professionele WiFi en internetverbindingen)

Centrale focus en visie in ons portfolio zijn cloud gebaseerde oplossingen en managed services die worden afgenomen op basis van daadwerkelijk benodigd gebruik.

Op basis van intensieve partnerships met toonaangevende vendoren, zijn wij in staat om innovatieve en bewezen oplossingen te realiseren waarbij de nadruk niet zozeer op de techniek ligt, maar op de meerwaarde die het voor de organisatie van onze opdrachtgever heeft (‘what’s in it for me?’).

Door het brede karakter van onze dienstverlening en onze flexibele organisatie kunnen we zeer kostenefficiënt totaaloplossingen bieden die onmogelijk te realiseren zijn door klassieke ICT-dienstverleners, beveiligingsbedrijven of installateurs. Met een gemotiveerd team van 80 medewerkers, een stabiele organisatie en nuchtere mindset bieden wij voldoende continuïteit en professionaliteit voor grotere opdrachtgevers, maar blijven wij flexibel en ‘klein genoeg’ om snel te schakelen voor iedere MKB-er.

Technica groep….. ‘Uniek, betrokken en met beide benen op de grond….’ n

Henry Nieboer

Technica ICT bv - nieboer@technica.nl

ICT

Waardecreatie:

Het belang van een dynamisch ondernemingsplan

Met enige regelmaat word ik gebeld of ik een bak koffie met een ondernemer wil drinken. Hij of zij loopt met het idee om het bedrijf te verkopen of over te dragen en zou graag willen weten wat de waarde van het bedrijf zou kunnen zijn.

Die vraag is logisch en snap ik heel goed. Ik vraag de betreffende ondernemer of deze dan het ondernemingsplan kan meenemen, zodat ik een beeld krijg waar het bedrijf de komende 5 jaar naar toe wil gaan, de organisatiestructuur, de markt, de kansen en de bedreigingen voor de komende jaren etc. etc.

Aan tafel ontvang ik vaak de jaarrekening van het vorige jaar en een begroting voor het huidige jaar. De ondernemer vertelt dan dat de groei voor de komende jaren minimaal 10% zal bedragen. En dan begint onze interessante discussie. Want waar is dat dan op gebaseerd?

Het ondernemingsklimaat is sterk aan veranderingen onderhevig. De wereld om ons heen verandert in razend tempo en voor de klant ontstaan er steeds meer mogelijkheden om zijn behoeften ingevuld te krijgen. Nieuwe technieken zorgen ervoor dat huidige producten sneller, efficiënter, goedkoper en/of beter kunnen worden geproduceerd. Er komt een steeds grotere vraag naar ontzorging, dus bedrijven die diensten aanbieden moeten daarop inspelen en niet vasthouden aan hun huidige manier van werken. Kortom uw businessmodel staat onder druk als u niet meebeweegt.

Ik daag ondernemers uit om ieder jaar een ondernemingsplan te maken en zich af te vragen wat de toegevoegde waarde van het bedrijf de komende 5 jaar zal zijn. Dit vertaal je dan naar een actieplan voor de korte termijn, vertaald in een begroting. Zo creëer je steeds waarde voor het bedrijf. Een crisis kan voorkomen worden door steeds vooruit te kijken en ontwikkelingen om te zetten in kansen. Regeren is vooruitzien.

n

Robert de Vries
Register Adviseur Bedrijfsopvolging

gecertificeerd Bedrijfsovername Specialist

M: 06 22 66 92 39

E: robert.devries@diligence.nl

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement