Rector magnificus Arthur Mol zoekt verbinding met samenleving en bedrijven
Rector magnificus Arthur Mol zoekt verbinding met samenleving en bedrijven
ââ¬ËWe kunnen elkaar versterkenââ¬â¢
Hij werkte met universiteiten over de hele wereld, was hoogleraar in China, Japan en Maleisië en zocht net naar een nieuwe stap in zijn carrière. Milieukundige en socioloog Arthur Mol is sinds 1 juni rector magnificus van Wageningen UR. ââ¬ÅDit is hét topinstituut in de wereld op het gebied van voedselvraagstukken en omgevingsvraagstukkenââ¬â¢Ã¢â¬â¢, zegt hij. ââ¬ÅHet past heel goed bij wat mij het meest boeit.ââ¬â¢Ã¢â¬â¢ Contact zoeken met de samenleving beschouwt hij als een van zijn belangrijkste missies.
tekst: Alice van Schuppen | APA Tekst
Fotografie: Sjef Prins | APA Foto
Arthur Mol studeerde Milieuhygiëne in Wageningen, promoveerde in de Sociologie in Amsterdam en was sinds 2000 hoogleraar Milieubeleid in Wageningen. Het is niet verwonderlijk dat hij als socioloog veel oog heeft voor de relatie tussen wetenschap en samenleving. ââ¬ÅWe willen onderzoek doen dat er écht toe doet. Daarvoor moet je de dialoog aangaanââ¬â¢Ã¢â¬â¢, stelt hij. ââ¬ÅBijvoorbeeld rond cruciale vraagstukken zoals het vertrouwen van de consument in voedsel. En wat bedrijven daaraan kunnen bijdragen.ââ¬â¢Ã¢â¬â¢
Met name met MKB-bedrijven zouden de lijnen korter mogen zijn, vindt Arthur Mol. ââ¬ÅWe moeten als instituut voor deze bedrijven laagdrempeliger wordenââ¬â¢Ã¢â¬â¢, steekt hij de hand in eigen boezem. De ontbijtsessie tijdens de FoodValley Open Days zal de rector magnificus dan ook benutten om in gesprek te gaan en te luisteren. ââ¬ÅIk wil graag weten waar ondernemers tegenaan lopenââ¬â¢Ã¢â¬â¢, benadrukt hij. ââ¬ÅMijn aanmoediging is: maak vooral contact met ons. We kunnen elkaar versterken.ââ¬â¢Ã¢â¬â¢
InnovatiesDe FoodValley regio is voor Wageningen UR van groot belang, zo stelt Mol. ââ¬ÅDe regio is als het ware een proefpolder, waar vernieuwingen hun beslag krijgen. Innovaties komen internationaal niet verder zonder een succesvolle thuismarkt. De FoodValley is een gebied waar van nature alles aanwezig is waar wij onderzoek naar doen.ââ¬â¢Ã¢â¬â¢ Dat innovaties alleen op de universiteit worden bedacht, gaat volgens Mol allang niet meer op. ââ¬ÅEen basisidee voor vernieuwing ontstaat net zo vaak in de praktijkââ¬â¢Ã¢â¬â¢, weet hij. ââ¬ÅBedrijven hebben zicht op de behoeften in de markt en kunnen beoordelen of een innovatie te vermarkten is. Wageningen UR is daarentegen weer heel goed om nieuwe inzichten en kennis te ontwikkelen. Daarom is samenwerking zo belangrijk.ââ¬â¢Ã¢â¬â¢
Samenwerking beperkt zich bovendien niet tot de technische aspecten. De rector noemt een innovatie als het eten van insecten als voorbeeld. ââ¬ÅHet is een duurzame ontwikkeling, maar toch komt het niet makkelijk van de grond. De vraag is hoe je het hele netwerk van bedrijven, detailhandel, beleidsmakers en consumenten ontwerpt en organiseert.ââ¬â¢Ã¢â¬â¢ Mol zoekt graag de verbinding met andere sectoren en vakgebieden. ââ¬ÅWe zijn een innovatiecentrum, dus we zijn steeds op zoek naar nieuwe en onverwachte wegen.ââ¬â¢Ã¢â¬â¢
Regionale en globale ontwikkelingen gaan elkaar in de toekomst steeds meer versterken, voorziet de rector. ââ¬ÅEr zullen meer kleine innovatieve bedrijven zijn, verankerd in de regio maar met een wereldwijd netwerk.ââ¬â¢Ã¢â¬â¢ Hij prijst initiatieven zoals het World Food Center in Ede. ââ¬ÅHet zet de FoodValley op de kaart en straalt uit dat je in déze regio moet zijn.ââ¬â¢Ã¢â¬â¢ n
FoodValley Regio Open Days
ââ¬ÅWe willen onderzoek doen dat er écht toe doetââ¬Â, aldus rector magnificus Arthur Mol.