Wethouder Hans van Daalen zet knooppunt A30/A1 op de kaart

Magazines | Vallei Business nr 4 2015

“Als je knooppunt Hoevelaken aanpakt, doe het dan goed en creëer niet een nieuw knelpunt bij Barneveld.’’ De boodschap van wethouder Hans van Daalen is duidelijk: Er moet een oplossing komen voor de aansluiting van de A30 op de A1. “Dat is cruciaal voor een goede bereikbaarheid van de FoodValley regio.’’

Wethouder Hans van Daalen zet knooppunt A30/A1 op de kaart

‘Goede bereikbaarheid

regio is noodzaak’

Wie niet de situatie, maar alleen de wegenkaart van Nederland kent, komt bij Barneveld voor een verrassing te staan. Hier wissel je niet vloeiend van de ene naar de andere snelweg, maar vervolg je via een kruising met verkeerslichten je route. Het belemmert niet alleen een vlotte doorstroming van het verkeer, het leidt ook tot gevaarlijke situaties. “Op de A1 vanuit Amersfoort ontstaan bij de afrit naar de A30 grote snelheidsverschillen’’, weet de Barneveldse verkeerswethouder. “Bovendien gaat de spitsstrook hier weer over in een gewone vluchtstrook. De afgelopen jaren is het aantal ongevallen enorm toegenomen.’’

Toch staat de knoop bij Barneveld nog niet op de planning van Rijkswaterstaat. Knooppunt Hoevelaken gaat de komende jaren wél op de schop. Ook bij Apeldoorn en Deventer wordt de A1 verbreed. “Wij voorzien dat door een grotere capaciteit van de A1 de druk op het knooppunt bij Barneveld toeneemt’’, zegt Van Daalen. “Hier wordt een flessenhals gecreëerd, daar maken we ons grote zorgen over.’’

Tweede kamer

Samen met het bedrijfsleven, vervoersorganisaties en de regio’s FoodValley en Amersfoort, heeft Barneveld het probleem én mogelijke oplossingen onder de aandacht gebracht van de Tweede Kamer. Dat leidde voor de zomer tot het Haagse besluit om onderzoek te doen naar de verkeersstromen op het knooppunt en de effecten van een al dan niet gefaseerde aanpak. “Een eerste stap zou kunnen zijn dat eerst de verbindingsbogen aan de zuidkant van de A1 worden gerealiseerd’’, toont de wethouder. “De minister heeft aangegeven dat deze oplossing zeker moet worden bekeken. De klus kan wellicht gecombineerd met knooppunt Hoevelaken in 2017 worden uitgevoerd.’’

Als noordelijke ontsluiting van de FoodValley staat het knooppunt A1/A30 voor regionale bedrijven bovenaan de lijst met verkeersknelpunten. “Wij zetten ons maximaal in om de regio bereikbaar te houden’’, benadrukt Van Daalen. Zo heeft Barneveld al bij de uitgifte van grond op het nabijgelegen bedrijventerrein ruimte gereserveerd voor de nieuwe aansluiting. Daarnaast is er 1 miljoen euro beschikbaar vanuit het regionale verkeersmobiliteitsfonds en heeft de provincie Gelderland steun toegezegd.

Van Daalen pakt de wegenkaart er nog eens bij. “Het knooppunt is zelfs landelijk van betekenis’’, laat hij zien. “De A30 is een belangrijke schakel tussen de A1 en de A12, als het verkeer op een van deze twee oost-westverbindingen vastloopt.’’ De uitkomst van het onderzoek naar de knoop bij Barneveld wordt komend voorjaar verwacht. “De noodzaak van een goede aansluiting zal daar zeker uit naar voren komen.’’ n

tekst: Alice van Schuppen | APA Tekst

Fotografie: Sjef Prins | APA Foto

FoodValley Regio Open Days

“Het knooppunt is zelfs landelijk van betekenis’’, aldus wethouder Hans van Daalen van de gemeente Barneveld.

delen:

Vallei Business nr 4 2015

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by