Wethouder Hans van Daalen zet knooppunt A30/A1 op de kaart
ââ¬ÅAls je knooppunt Hoevelaken aanpakt, doe het dan goed en creëer niet een nieuw knelpunt bij Barneveld.ââ¬â¢Ã¢â¬â¢ De boodschap van wethouder Hans van Daalen is duidelijk: Er moet een oplossing komen voor de aansluiting van de A30 op de A1. ââ¬ÅDat is cruciaal voor een goede bereikbaarheid van de FoodValley regio.ââ¬â¢Ã¢â¬â¢
Wethouder Hans van Daalen zet knooppunt A30/A1 op de kaart
ââ¬ËGoede bereikbaarheid
regio is noodzaakââ¬â¢
Wie niet de situatie, maar alleen de wegenkaart van Nederland kent, komt bij Barneveld voor een verrassing te staan. Hier wissel je niet vloeiend van de ene naar de andere snelweg, maar vervolg je via een kruising met verkeerslichten je route. Het belemmert niet alleen een vlotte doorstroming van het verkeer, het leidt ook tot gevaarlijke situaties. ââ¬ÅOp de A1 vanuit Amersfoort ontstaan bij de afrit naar de A30 grote snelheidsverschillenââ¬â¢Ã¢â¬â¢, weet de Barneveldse verkeerswethouder. ââ¬ÅBovendien gaat de spitsstrook hier weer over in een gewone vluchtstrook. De afgelopen jaren is het aantal ongevallen enorm toegenomen.ââ¬â¢Ã¢â¬â¢
Toch staat de knoop bij Barneveld nog niet op de planning van Rijkswaterstaat. Knooppunt Hoevelaken gaat de komende jaren wél op de schop. Ook bij Apeldoorn en Deventer wordt de A1 verbreed. ââ¬ÅWij voorzien dat door een grotere capaciteit van de A1 de druk op het knooppunt bij Barneveld toeneemtââ¬â¢Ã¢â¬â¢, zegt Van Daalen. ââ¬ÅHier wordt een flessenhals gecreëerd, daar maken we ons grote zorgen over.ââ¬â¢Ã¢â¬â¢
Tweede kamerSamen met het bedrijfsleven, vervoersorganisaties en de regioââ¬â¢s FoodValley en Amersfoort, heeft Barneveld het probleem én mogelijke oplossingen onder de aandacht gebracht van de Tweede Kamer. Dat leidde voor de zomer tot het Haagse besluit om onderzoek te doen naar de verkeersstromen op het knooppunt en de effecten van een al dan niet gefaseerde aanpak. ââ¬ÅEen eerste stap zou kunnen zijn dat eerst de verbindingsbogen aan de zuidkant van de A1 worden gerealiseerdââ¬â¢Ã¢â¬â¢, toont de wethouder. ââ¬ÅDe minister heeft aangegeven dat deze oplossing zeker moet worden bekeken. De klus kan wellicht gecombineerd met knooppunt Hoevelaken in 2017 worden uitgevoerd.ââ¬â¢Ã¢â¬â¢
Als noordelijke ontsluiting van de FoodValley staat het knooppunt A1/A30 voor regionale bedrijven bovenaan de lijst met verkeersknelpunten. ââ¬ÅWij zetten ons maximaal in om de regio bereikbaar te houdenââ¬â¢Ã¢â¬â¢, benadrukt Van Daalen. Zo heeft Barneveld al bij de uitgifte van grond op het nabijgelegen bedrijventerrein ruimte gereserveerd voor de nieuwe aansluiting. Daarnaast is er 1 miljoen euro beschikbaar vanuit het regionale verkeersmobiliteitsfonds en heeft de provincie Gelderland steun toegezegd.
Van Daalen pakt de wegenkaart er nog eens bij. ââ¬ÅHet knooppunt is zelfs landelijk van betekenisââ¬â¢Ã¢â¬â¢, laat hij zien. ââ¬ÅDe A30 is een belangrijke schakel tussen de A1 en de A12, als het verkeer op een van deze twee oost-westverbindingen vastloopt.ââ¬â¢Ã¢â¬â¢ De uitkomst van het onderzoek naar de knoop bij Barneveld wordt komend voorjaar verwacht. ââ¬ÅDe noodzaak van een goede aansluiting zal daar zeker uit naar voren komen.ââ¬â¢Ã¢â¬â¢ n
tekst: Alice van Schuppen | APA Tekst
Fotografie: Sjef Prins | APA Foto
FoodValley Regio Open Days
ââ¬ÅHet knooppunt is zelfs landelijk van betekenisââ¬â¢Ã¢â¬â¢, aldus wethouder Hans van Daalen van de gemeente Barneveld.