De kwaliteit van de mensen begint bij de liefde voor het vak

Magazines | Vallei business nummer 6 2016

Je ziet ze niet, maar iedereen gebruikt dagelijks miljoenen regels softwarecode. "Software verandert de wereld in een rap tempo. Bij Info Support werken ruim 400 mensen aan maatwerk softwareoplossingen die ons leven leuker en makkelijker maken. Alleen met echte liefde voor het IT-vak kunnen we iedere dag geweldige software maken", aldus Marco Braakman, Managing Director van Info Support.

Tekst: Saskia van Muijlwijk Fotografie: Marcel krijgsman

Van mobiel bankieren tot veilige communicatie in de zorg, in hun 30-jarig bestaan heeft Info Support al voor veel veranderingen in de maatschappij gezorgd. "Voor een IT-organisatie is 30 jaar eigenlijk best wel oud", lacht Braakman. "In die tijd zijn we van een eenmanszaak uitgegroeid naar een solide familiebedrijf met ruim 400 medewerkers. Het geheim zit in ons DNA. Wij willen precies weten wat de mogelijkheden van software zijn en we lopen voorop in de ontwikkelingen. Het belang van goedwerkende software is heel groot. Stel dat je geen salaris krijgt omdat de software op de administratie niet goed werkt, die impact is groot. Voor een goede kwaliteit investeren we in onze mensen."

Maatwerk software

Braakman vindt de kennis van het vak pas het begin. "Je moet er echt passie voor hebben. De huidige en toekomstige technieken willen beheersen, omdat je daar graag mee bezig bent." Deze passie zorgt er ook voor, dat het vraagstuk van de klant centraal staat bij het ontwikkelen van een softwareoplossing. "Wij gaan niet uit van een bepaalde standaardoplossing, die we aanpassen aan de wensen van de klant. Het is juist andersom. Vanuit de vraag van de klant ontwikkelen wij een maatwerk softwareoplossing."

Info Support heeft zich georganiseerd naar marktgerichte units. "Onze software engineers doen veel ervaring op binnen verschillende branches. We weten dus wat er speelt bij onze klanten. Doordat we ook steeds op de hoogte zijn van de mogelijkheden in ons vak, slaan we een brug tussen de waarde van IT en de markt van onze klanten." Per klantvraag worden projectteams samengesteld. Om hoge kwaliteit en snelheid te realiseren, is nauwe samenwerking met de klant onmisbaar.

Werken met BusDevOps

Braakman is blij met de nieuwe manier van samenwerken. "Multidisciplinaire teams, ook wel BusDevOps genoemd, bestaan uit mensen van klantzijde en van Info Support die zich samen bezighouden met het bedrijfsproces, development en operations. Dit zijn medewerkers die nieuwe producten bedenken, productmarketeers, technisch specialisten, software developers die de oplossing implementeren en de operations medewerkers, die er bijvoorbeeld voor zorgen dat een website in de lucht blijft. Voorheen had ieder vanaf zijn eigen locatie wel de intentie om samen te werken, maar in de praktijk liepen veel zaken langs elkaar heen. Dit kostte veel tijd. Nu werkt iedereen tegelijkertijd vanaf dezelfde plek samen aan de softwareoplossing. Ook voelt iedereen uit het team zich verantwoordelijk als er iets verbeterd moet worden."

Innoveren

Hoe blijft een solide organisatie met ruim 400 medewerkers flexibel genoeg om te innoveren? Volgens Braakman is de motor van de innovatie de passie van de medewerkers voor het vak. "Bij Info Support kom je terecht in een grote groep professionals met een gemeenschappelijke passie. We hebben een platte organisatie waarbij kennisoverdracht essentieel is. We wonen congressen en trainingen bij in Amerika en de nieuwe kennis over technologische ontwikkelingen wordt direct gedeeld in ons eigen kenniscentrum. Al onze medewerkers staan altijd voor elkaar klaar, waarbij we gezamenlijk werken aan resultaat."

Bij Info Support stellen ze zich dagelijks de vraag hoe ze hun vak en hun vaardigheden daarin, waardevol kunnen maken voor mensen, bedrijven en maatschappij. "We hebben geen traditionele sales medewerkers in dienst. Onze consultants en projectmedewerkers zijn software engineers, maar zij hebben er ook veel plezier in om te ontdekken wat er bij organisaties speelt en daar een verbinding in te vinden. We werken projectgericht, waardoor we steeds veel nieuwe ervaring opdoen. Uiteindelijk kunnen onze medewerkers, doordat ze een affiniteit ontwikkelen met een bepaalde branche, hier verder in doorgroeien."

Wedstrijd Innovation Projects

Om innovaties te stimuleren organiseert Info Support regelmatig Innovation Projects. "Iedere medewerker met een goed idee kan aan deze wedstrijd meedoen. Via een spelsituatie zoals bekend van populaire talentenshows op tv, blijft het beste idee over. De medewerker die wint, mag dit op kosten van Info Support en met hulp van collega's in de praktijk brengen. Zo denken we continu vooruit over wat we met de snelle evoluties in het vak voor anderen kunnen doen."

Sommige maatwerkoplossingen die Info Support heeft ontwikkeld, bleken toepasbaar voor een specifieke, grote groep gebruikers als bijvoorbeeld woningbouwverenigingen en gemeentes. "Info Support maakt alleen unieke maatwerkoplossingen. Daarom hebben we deze producten, oftewel de cloudoplossingen, ondergebracht in aparte bedrijven en doorontwikkeld. Klanten kunnen via deze bedrijven gebruik maken van de software servicediensten."

Groei op basis van kwaliteit

Info Support groeit snel. Ieder jaar starten 40 à 45 nieuwe mensen bij Info Support, meestal jongeren die net hun IT-studie afgerond hebben. "We investeren veel in relaties met scholen en bieden minor programma's, afstudeerprojecten en mastertheses aan. Iedereen die hier begint, volgt twee maanden een interne training waar ze alles leren over onze werkwijze. Ook krijgen ze technische trainingen over de laatste methoden en technieken."

Braakman merkt op dat er een tekort is aan goede vakmensen. "We werven onafhankelijk van de conjunctuur talentvolle mensen. Toch blijven we ook kritisch. Als we niet de juiste mensen vinden, kiezen we voor een langzamere groei. Op dit moment is er nieuwe waardering in de markt voor software engineers. Steeds meer bedrijven realiseren zich dat ze met goede IT'ers dicht bij hun primaire processen, sneller meer waarde kunnen toevoegen aan hun bedrijf. IT speelt in iedere sector een belangrijke rol, dat maakt het vak ook zo leuk."

www.infosupport.com

carriere.infosupport.com

 

Vallei business nummer 6 2016

Lees volledige uitgave online