Ondernemen met impact

Magazines | Vallei business nummer 6 2016

sharity Ondernemen met impact

Bedrijven weten dat er naast winst in euro's ook op andere terreinen winst valt te behalen. We leveren goede en verantwoorde producten en we werken aan de toekomst van onze kinderen en hun kinderen. Ondernemers zoeken naar creatieve manieren om een bijdrage te kunnen leveren aan de lokale samenleving. Daarbij gaat het niet meer om het geven van geld maar om het daadwerkelijk zelf actief betrokken zijn. De handen uit de mouwen zogezegd.

Waarom zou je jouw marketingkennis alleen gebruiken voor je eigen organisatie als je ook een sociale werkplaats een stap verder kunt helpen? Hoe bevredigend is het om een dag met collega's tuintjes op te knappen bij een verzorgingshuis om de hoek? Of om een leegstaand kantoor (tijdelijk) ter beschikking te stellen aan de lokale EHBO? En dit zijn nog maar een paar kleine voorbeelden van wat mogelijk is.

De winst voor ondernemers is aanzienlijk: een positief imago, grotere naamsbekendheid en uitbreiding van het netwerk in de samenleving. Maar ook: versterking van de interne cultuur, verbeterde samenwerking tussen afdelingen en medewerkers die trots zijn op hun bedrijf.

En hoe dan?

De stap van 'willen' naar 'doen' is vaak de uitdaging. Want hoewel je zou denken dat iedere maatschappelijke organisatie staat te springen om vrijwilligers, materialen of kennis, is het tegenovergestelde vaak waar. Organisaties hebben hun eigen behoeftes, plannen en routines waardoor het niet altijd past vrijwilligers te ontvangen.

Daarom bestaat Sharity. Al 10 jaar verbindt Sharity ondernemers en hun werknemers aan maatschappelijke organisaties. Sharity combineert state-of-the-art event management met een diepe kennis van en een groot netwerk in maatschappelijk Nederland. Kortom, een tot in de finesses georganiseerde activiteit op de plek waar je als ondernemer een bijdrage wilt leveren.

Onlangs kregen we een telefoontje van Essent. Men had bedacht 40 vrouwen in een achterstandspositie een gezellige middag aan te bieden. Zelf had men al de nodige uren besteed om een en ander geregeld te krijgen. Vervolgens bleek dat niemand 'zomaar' namen van vrouwen in zo'n positie wilde geven vanwege privacy redenen. Met hulp van Sharity konden al snel diverse verbindingen worden gelegd en opties worden uitgewerkt. Een kwestie van 'de weg weten'.

Wat Sharity doet

De ene keer brengen we een advies uit over ondernemen met (sociale) impact of leggen we de verbinding voor een bedrijf met een passende organisatie. Een volgende keer organiseren we een vrijwilligersdag voor bedrijven als HEINEKEN Nederland, Rittal Benelux, Profource of A.S. Watson. We organiseren maatschappelijke events voor bedrijven, overheden en welzijnsorganisaties in diverse regio's (oa. 's-Hertogenbosch, Oss, Schijndel, Ede en Hilvarenbeek) waar we in één middag veel bedrijven en organisaties bij elkaar brengen om vraag en aanbod te matchen (Beursvloeren). En we werken met lokale welzijnsorganisaties aan businessclubs van maatschappelijke organisaties (Maatschappelijk Netwerk) om deze organisaties beter te laten samenwerken. Alles met als doel: de lokale samenleving mooier te maken door ondernemers en organisaties met elkaar te verbinden.

Heeft u al zin om meer impact te maken in uw eigen regio? Neem contact met ons op. Wij helpen u graag verder.

Sharity, Vossebes 1, 3903 EK Veenendaal

Angelique Ottens, 06-38351304

angelique.ottens@sharity.eu,

Matthijs Vertegaal, 06-46298456

matthijs.vertegaal@sharity.eu

www.sharity.eu

De winst voor ondernemers is aanzienlijk: een positief imago, grotere naamsbekendheid en uitbreiding van het netwerk in de samenleving.

Matthijs Vertegaal en Angelique Ottens

Vallei business nummer 6 2016

Lees volledige uitgave online