Coverstory; ABN AMRO voor ondernemer en onderneming

Magazines | Vallei Business nr 2 2011

Voor ondernemer

en onderneming

“Een klant is niet alleen sec een ondernemer of een privépersoon”, legt Ben van de Scheur, districtsdirecteur Particulier uit. “Dus als je een klant zakelijk goed wil bedienen, moet je ook weten wat er privé speelt. Daarnaast is hij een ondernemer met ambities en plannen waar hij mee vooruit wil. Door in de advisering onze drie afdelingen te combineren, maken we een optimale mix tussen de privé en zakelijke belangen van onze relaties.”

De afgelopen jaren zijn zwaar geweest voor de bancaire sector. Juist voor ABN AMRO Bank aanleiding om hun manier van werken te ijken en de servicegraad naar een hoger plan te tillen. “We hebben geluisterd naar de wensen van onze klant door interviews met ze te houden en ze te bevragen”, zegt Jos Jongerius, private banker van ABN AMRO MeesPierson. Het streven is om voor onze klanten een ‘trusted advisor’ te zijn, een plek waar ze terecht kunnen met al hun financiële vragen en dilemma’s. Door onze nieuwe manier van

We hebben geluisterd naar de wensen van onze klant door

interviews met ze

te houden en ze te

bevragen

werken maken we de stap naar de contactpersoon bij de bank een stuk makkelijker. Ondernemers denken vaak aan een accountant of boekhouder als ze financieel advies willen inwinnen. Wij willen als bank duidelijk maken dat ze ook direct met ons kunnen praten, wij kijken niet alleen naar de cijfers van de afgelopen jaren, maar denken mee in de toekomst.”

Met de werkwijze wil de bank ook zijn regionale functie benadrukken. Sander Pleij, directeur Bedrijven in Valleiregio: “We zijn er voor onze klanten op regionaal niveau. De lokaal betrokken relatiemanagers zijn voor de ondernemer het aanspreekpunt en doen hier ter plaatse samen zaken. Dat is de persoonlijke benadering en daarnaast beschikken we inmiddels ook al weer over een groot internationaal netwerk waarmee we de ondernemers van dienst kunnen zijn. Zeker in deze regio zijn veel bedrijven actief in het buitenland. Dus ook in het buitenland kunnen we onze Nederlandse klanten goed bedienen en een hoogwaardige service aanbieden die begint hier op kantoor in Ede.”

Smartphone

Het nieuwe bankieren begint voor de ABN AMRO bij de persoonlijke beweegredenen en keuzes die daar uit voort komen. Van de Scheur: “Je ziet dat een aantal relaties om wat voor reden dan ook, zakelijk bij ons bankieren, maar privé juist ergens anders bankieren. Dat is ooit zo gegroeid. Wij laten die klanten nu met een groot pakket aan mogelijkheden zien dat het veel makkelijker is om zowel zakelijk als privé bij ABN AMRO te bankieren. Het leven van een klant wordt met de jaren ingewikkelder omdat ze een huis kopen, kinderen krijgen noem maar op. Juist door onze disciplines samen in één pakket aan te bieden, geven we een gestructureerd overzicht in het financiële handelen.”

Jongerius: “De verschillende pakketten die we aanbieden, maken het de klant makkelijk om privé en zakelijk te bankieren. Via internetbankieren kunnen bijvoorbeeld alle betaalrekeningen van de klant aan zijn boekhouding worden gekoppeld. Via een speciale App voor de Smartphone halen ze de gegevens tegenwoordig ook nog makkelijk mobiel binnen. Het zijn kleine dingen waar de moderne ondernemer om vraagt die wij als extra service aanbieden. Daarnaast blijven we er bovenop zitten, de wereld om ons heen vraagt steeds om vernieuwing, als je nu met een App komt, moet je drie maanden later een versie 2.0 ontwikkeld hebben. Wij blijven vragen stellen en de klant erbij betrekken.”

De technische mogelijkheden die de bank benut, maken het leven van de klant makkelijk, maar zijn niet uniek. Volgens Pleij zit de reden om zakelijk en privé bij de ABN AMRO te bankieren in de meerwaarde van ervaring en kennis van de markt. “We bieden de

ondernemer kennis aan. Een goed voorbeeld is de driemaandelijkse sectoranalyse die we delen met relaties en intermediairs. Iedere sector wordt door ons onder de loep genomen. De rapporten gebruiken we samen met de ondernemer om te kijken wat de ontwikkelingen in de sector zijn. We proberen samen met de ondernemer vooruit te kijken en er tijdig op te anticiperen. De mensen die eraan werken zijn specialist op dat vakgebied of in die branche.

We bieden met die inzichten en kennis advies op maat, waarbij we dus voor de ondernemers en onderneming de beste bancaire oplossingen aan kunnen dragen.”

Klanten centraal zetten in het servicebeleid, daar gaat het volgens Van de Scheur om. De service moet aansluiten bij de wensen van de klant. “We hebben twee kanalen waarop de klant met ons in contact kan komen. De eerste is natuurlijk gewoon hier op kantoor, waar je even binnenloopt en met je contactpersoon om tafel gaat. De andere manier is via het internet of de telefoon, denk hierbij aan ons call center dat zeven dagen per week 24 uur per dag bereikbaar is. Hiermee hebben onze klanten maximale flexibiliteit hoe zij bankzaken willen regelen. Als het om een financiering gaat, wil je graag snel met je relatiemanager om tafel zitten en een gedegen advies krijgen. Maar om een creditcard aan te vragen, is het juist weer handig als je dat ook om drie uur ’s nachts vanuit Moskou kan doen via het call center of internet.”

De verhalen in de

media dat Nederlandse banken de rem hebben op de kredietverlening aan het MKB, gaat voor de Valleiregio niet op

Record

De bank anno nu wil vooruit kijken en de zware jaren achter zich laten. Pleij: “De afgelopen jaren waren natuurlijk economisch zwaar en er valt voor het Nederlandse bankwezen het nodige vertrouwen te herstellen. Toch zien we dat het vertrouwen terugkomt omdat we aangetoond hebben dat we een stabiele bank zijn die oog heeft voor haar klanten en de beste producten voor hun wensen kan leveren. Ik geloof dat we de beste professionals in huis hebben om onze klanten te adviseren. Ondernemers in de Vallei ervaren dagelijks dat we met kennis van zaken bancaire oplossingen aanbieden die tegemoet komen aan hun wensen. ”

De bestaande klanten profiteren van het nieuwe bankieren, maar de heren benadrukken dat ook nieuwe klanten zeer welkom zijn. Pleij: “De verhalen in de media dat Nederlandse banken de rem hebben op de kredietverlening aan het MKB, gaat voor de Valleiregio niet op. We hebben in 2010 in Marktgebied de Vallei een record geboekt aan nieuw uitgeleend kapitaal aan het MKB. We verstrekken op dit moment weer volop

financieringen, zowel aan bestaande klanten, maar ook steeds vaker kloppen er nieuwe bedrijven bij ons aan.”

Jongerius: “De regelgeving is wel aangescherpt, waardoor de zorgplicht van de banken veel strenger is geworden. We kijken scherper naar een aanvraag maar dat wil per saldo niet zeggen dat we minder doen. Zeker in de Valleiregio zien we een bovenmatige economische groei ten opzichte van de rest van het land. Kijk bijvoorbeeld naar het bedrijventerrein langs de A30/A12 waar enorm geïnvesteerd wordt en bedrijven weer nieuwe bedrijven aantrekken. Wij helpen de starters en de bestaande bedrijven om hun zakelijke en particuliere dromen waar te maken.”

Perspectief

De groei binnen de regio brengt voor de ABN AMRO Bank veel werk met zich mee, maar daar is de bank klaar voor. Pleij: “Het gaat momenteel zeer goed en de financieringsaanvragen vanuit het bedrijfsleven nemen sterk toe. Wij als ABN AMRO zijn er klaar voor en blijven over de horizon kijken naar mogelijkheden voor onze klanten. Ik denk dat onze nieuwe manier van werken de uitdaging aankan en de Ondernemer en Onderneming een gunstig perspectief kunnen bieden.”

Met het bankieren anno nu voegt de ABN AMRO Bank zakelijk en particulier samen. De nieuwe tijd vraagt om nieuwe oplossingen en de bank neemt dat voor de ondernemer en de onderneming heel serieus. Door de onderdelen Particulier, Bedrijven en ABN AMRO Mees-Pierson (Private Banking) intensief samen te laten werken op het snijvlak van particulier en zakelijk, weet ABN AMRO Bank een compleet financieel palet aan service te bieden.

Ben van de Scheur

Uw crossmediale Vakblad

altijd binnen handbereik!

Vakinformatie 24 uur per dag

* 6 keer per jaar vakinformatie in het tijdschrift Vallei Business

* 12 keer per jaar extra nieuws via de Vallei Business digitale nieuwsbrief

* Actueel nieuws en dossiers op www.valleibusiness.nl

* Vanaf maart; vacatureoverzicht op www.valleibusiness.nl/vacatures

Word abonnee!

• U heeft recht op gratis vacatureplaatsingen.

• Opname van uw bedrijfsgegevens in de bedrijven gids. U bespaart direct al 100 euro!

• Recht op vele extra kortingen op lezersaanbiedingen!

(zie de antwoordkaart elders in deze uitgave of ga naar www.valleibusiness.nl)

Adverteren?

Altijd een crossmediale uiting richting uw regio in print en online.

• All-in pakket: u ontvangt voor 1 prijs altijd een advertentie in het tijdschrift en zowel een persbericht als

bedrijfsprofiel in de bedrijvengids op de website.

Interesse? Stuur een email naar onze media adviseur: simone@vanmunstermedia.nl

Vallei Business; het meest complete regioblad!

Werken in de regio.

Actuele vacatureservice

op onze website

Registreer u

nu voor de gratis

Vallei Business

nieuwsbrief

op onze website

valleibusiness.nl

U ontvangt naast

vakinformatie vele

voordelen

coverstory

Sander Pleij

Jos Jongerius

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement