De uitdagingen van Vivienne van Eijkelenborg (Difrax) 56 Zwamtotaal: op veler verzoek

Magazines | Vallei Business nummer 2 2019

De uitdagingen van Vivienne van Eijkelenborg (Difrax)

Op haar achttiende wist ze het zeker: werken in het bedrijf van haar ouders Dimphna en Frank Difrax; dat nooit. Trainee bij grote concerns en dan de wijde wereld in; dat was het pad zoals Vivienne van Eijkelenborg het voor zichzelf zag. Na een studie be-drijfskunde ging ze aan de slag bij V&D en DA. "Inkoop en verkoop, een waardevolle leerschool."

Na haar vertrek bij DA maakt ze toch de overstap naar Difrax. "Aanvankelijk voor een jaar. Reken nergens op, zei ik tegen mijn ouders." Maar al snel werd Van Eijkelenborg gegrepen door de mogelijkheden van het bedrijf. "Babyproducten waren destijds vooral roze en blauw; de truttigheid ten top. Qua uitstraling en design was er nog een wereld te winnen. Verder was Difrax alleen actief in Nederland. Met jeugdig enthousiasme zag ik alle kansen om de wereld te veroveren."

Nieuwe rollen

Voldoende reden om in 1999 het roer over te nemen van haar ouders. "Daarbij hebben we heldere zakelijke afspraken gemaakt. Ik kocht het bedrijf voor de volle 100% en was financieel volledig verantwoordelijk. Alle risico's lagen bij mij en ik kon mijn eigen keuzes ma-ken. Dat zorgde voor duidelijkheid. Mijn ouders zijn nog een aantal jaren bij het bedrijf betrokken gebleven. We gaven elkaar de ruimte voor onze nieuwe rollen. Daar ben ik erg dankbaar voor."

Van Eijkelenborg zette vol in op productontwikkeling. "Om het aanbod te optimaliseren, heb ik veel gespro-ken met artsen en deskundigen. We ontwikkelen alle producten zelf, met eigen mallen. De combinatie van innovatie, kwaliteit en een aantrekkelijke vormgeving is h?t onderscheidend vermogen van Difrax."

Cruciale partners

Tweede speerpunt is internationale groei. Difrax-producten zijn verkrijgbaar in ruim twintig landen. "Met sommige artikelen hebben we in Nederland ruim 40% marktaandeel. Groei moet dus uit het buitenland komen. Daar komt bij dat de ontwikkeling van pro-ducten zoals de kolf en flessenwarmer kostbaar is. Om die investeringen terug te verdienen, is veel volume nodig."

Overal worden baby's geboren, alle ouders willen het beste voor hun kinderen. "Bij onze producten draait het om vertrouwen. Daarom moeten we het verhaal van Difrax in elk land voor het voetlicht brengen. Een

intensief traject waarbij distributeurs een sleutelrol spelen. Het vinden van de juiste partners is cruciaal voor buitenlands succes."

Bekroning met een missie

De prestaties van Vivienne van Eijkelenborg bleven niet onopgemerkt. In 2016 werd zij Zakenvrouw van het Jaar. "Een bekroning met een missie. Door mijn verhaal te delen, hoop ik mijn ambitie over te brengen op andere vrouwen en ze vertrouwen te geven dat het kan! Onderliggende drijfveer is de overtuiging dat Nederland baat heeft bij gemengde teams met een substantieel aandeel vrouwen. Niet alleen in het be-drijfsleven, ook in de politiek, onderwijs en zorg."

De parttimecultuur zorgt er volgens Van Eijkelenborg voor dat mannen dominant zijn in de vijver met toptalent. "Dat moet veranderen. Zoiets lukt alleen als meer vrouwen lef tonen en topfuncties ambi?ren. Vrouwen hebben wel de neiging om als ze 70% van een uitdagende nieuwe baan beheersen, te denken dat zij onvoldoende gekwalificeerd zijn. Mannen zien dat amper als een belemmering."

Los van talent en vaardigheden zijn vlieguren nodig om succesvol te zijn. "Dat betekent offers brengen en keuzes maken. Je betaalt een prijs. Ben je daartoe bereid dan is er veel mogelijk. Daarbij helpt het als vrouwen die ervoor gaan, gesteund worden door hun omgeving. Niet alleen moreel, ook praktisch. Want de combinatie van carri?re en gezin is voor vrouwen nog altijd lastiger dan voor mannen."

Old boys, young girls

Van Eijkelenborg ziet een positieve tendens. "Onlangs volgde ik een opleiding voor commissarissen aan Nyenrode. Ruim een derde van de deelnemers was vrouw. Ik denk echt dat het old boys-netwerk zijn lang-ste tijd gehad heeft. Jonge vrouwen lijken ambitieuzer, minder terughoudend dan mijn generatie destijds. Dat is hoopgevend."

Difrax is marktleider in Nederland met babyproducten. Ook internationaal timmert het Bilthovense bedrijf stevig aan de weg. Het is de verdienste van CEO Vivienne van Eijkelenborg, Zakenvrouw van het Jaar in 2016. "Jonge vrouwen lijken ambitieuzer, minder terughoudend dan mijn generatie destijds. Het old boys-netwerk heeft zijn langste tijd gehad."

'Ik wil het verschil maken'

'Het is razend moeilijk om een merk internationaal uit te bouwen'

Vrouwen in business

tekst Hans Haj?e Fotografie: Tetsuro Miyazaki

Als inderdaad meer vrouwen topfuncties nastre-ven, moeten ze wel gevraagd worden. "Stichting Topvrouwen beschikt over een grote database met hooggekwalificeerde kandidaten. Daar kan nog veel meer gebruik van worden gemaakt." De opmars van vrouwen gaat gestaag maar langzaam. Over quota twijfelt de Difrax-CEO echter. "Je wilt dat je wordt gevraagd omdat je de beste papieren hebt voor een job, niet omdat je vrouw bent."Niet schrikken

In 2019 staat Vivienne van Eijkelenborg twintig jaar aan het roer van Difrax. "In het begin ben je onbevangen. Dat draagt bij aan de drive die elke ondernemer nodig heeft en ik nog altijd ervaar. Een andere cruciale eigenschap is veerkracht. Ik schrijf trouw een jaarplan maar het loopt altijd anders. Je moet flexibel zijn, om kunnen gaan met teleurstel-ling en tegenslag. Ervaring helpt daarbij. Ik schrik niet zo snel meer."

Toch is ondernemerschap soms eenzaam. "Voor mijn ontwikkeling heb ik veel aan Entrepreneurs' Organisation, een wereldwijd netwerk met 12.000 ondernemers. Zij bieden tal van opleidingen aan die je zowel zakelijk als persoonlijk verder brengen. Ook het onderling uitwisselen van ervaringen is

zeer waardevol. Ik heb er geleerd om open te zijn over valkuilen en tegenslagen. Daar leer je veel meer van dan van succesverhalen." Van Eijkelenborg was president van de Nederlandse afdeling van Entrepreneurs' Organisation. Nu leidt ze de Europese Regio met negentien chapters. "Ik geloof in ondernemerschap en ondernemers; zij kunnen van grote betekenis zijn. Niet alleen in hun bedrijf, ook voor de maatschappij. Daaraan lever ik graag een bijdrage."

Ongeduldig

Bestuursfuncties zoals bij Entrepreneurs' Organisation geven Van Eijkelenborg de prikkels en afwisseling die zij nodig heeft. "Ik ben ongeduldig, wil me op allerlei gebieden blijven ontwikkelen en het verschil maken. Maar ook binnen Difrax zijn er uitdagingen genoeg. Productinnovatie blijft een con-tinu aandachtsveld. En vergis je niet; het is razend moeilijk om een merk internationaal uit te bouwen. In verschillende culturen moeten we telkens de pas-sie voor het merk overbrengen. Een forse klus, maar onze producten verdienen het. Daarmee draagt Difrax bij aan de gezondheid van kinderen en het welbevinden van hun ouders. Het vergroten van die impact zie ik als mijn belangrijkste opgave."

Toverfee met zelfspot

Difrax-producten zijn bedoeld voor kinderen van nul tot vier. "We moeten dus telkens nieuwe klanten aan ons binden. Eerdere ervaringen van familie en vrienden spelen een belangrijke rol." De boekjes die Difrax uitgeeft, helpen om de klantrelatie te verstevigen. Onderwerpen zijn onder meer voeding en zindelijkheid. "Op een speelse manier geven we hiermee advies aan jonge ouders. De boekjes zijn in meerdere talen uitgebracht en worden enthousiast ontvangen." Vivienne van Eijkelenborg figureert er zelf in, als heuse toverfee. "Enige zelfspot op zijn tijd is een gezonde eigenschap."

"Nederland heeft baat bij gemengde teams met een substantieel aandeel vrouwen"

Vrouwen in business

"In alle eerlijkheid hielden we tot voor kort de boot af wanneer we een aanvraag kregen voor het vernieuwen van een vloer of de bestrijding van houtaantasters", ver-telt Hendrik Steenbeek. "Als bedrijf wilden we namelijk een onafhankelijke positie behouden en niet de schijn van belangenverstrengeling wekken. Tegelijkertijd merkten we echter wel dat steeds meer klanten ons vroegen of we toch de vloer zouden kunnen vervan-gen, omdat ze graag wilden samenwerken met ??n vertrouwde partij. Dat zette ons aan het denken, want als servicegerichte onderneming stel je je relaties niet graag teleur. We hebben nu besloten om hiervoor een apart bedrijf in het leven te roepen, dat zelfstandig en onafhankelijk van Inspectus opereert. Elke klant krijgt na een kruipruimteonderzoek door Inspectus de vrije keuze om het vervangen van een vloer of de bestrij-ding van houtaantasters, indien noodzakelijk, door Zwamtotaal of door een willekeurig ander bedrijf te la-ten uitvoeren. Wij zullen er nooit op aandringen om in zo'n geval voor ons te kiezen, maar indien de behoefte bestaat, kunnen we beide opties geheel verzorgen."

Bouwkundige ervaring

Zwamtotaal, een opvallende naam, die echter wel de lading dekt. "De ontwikkeling van zwammen zorgt voor de meeste problemen in kruipruimtes en bij vloeren op de begane grond", weet Steenbeek. "Wij bestrijden deze op effectieve wijze, net zoals we dat doen met schimmels, houtaantastende insecten en andere on-gedierten, zoals ratten. Binnen Zwamtotaal hebben we bovendien veel ervaring op bouwkundig gebied in huis, waarmee we altijd de meest optimale vloerrenovatie kunnen uitvoeren, dat wil zeggen geheel of gedeelte-

Inspectus uit Veenendaal heeft zich ontwikkeld tot een gerenommeerde specialist in onafhankelijke asbestinventarisatie en kruipruimteonderzoek bij aantasting door schimmels en plaagdieren. Vanuit de klantenkring kwam steeds vaker de vraag of het bedrijf ook meteen de vloer zou kunnen vervangen. Het invullen van die behoefte leidde onlangs tot de oprichting van een nieuw bedrijf: Zwamtotaal.

Op veler verzoek

Zwamtotaal vult dienstenpakket Inspectus aan met bestrijdingswerk en vloerrenovaties

'De ontwikkeling van zwammen zorgt voor de meeste problemen in kruipruimtes en bij vloeren op de begane grond'

lijk vervangen. De oplossing verschilt per situatie en we houden natuurlijk rekening met de wensen van de klant, ook qua materiaalkeuze: wederom hout of wellicht een alternatief, zoals beton of een zogenoemde renovatievloer. Het biedt meteen een goede gelegenheid om isolatie en eventueel vloerverwarming aan te leggen, ter verho-ging van het comfort. Dit zijn zaken waarin wij allemaal kunnen meedenken. Ook services als het verwijderen van stucwerk en wandtegels waar zwam achter zit, het uithuizen en opslaan van inboedel en het plaatsen van bijvoorbeeld nieuwe badkamermeubelen behoren tot de mogelijkheden. We werken zowel voor de particuliere als de zakelijke markt, met een focus op woningcorporaties, grotere aannemers en eigenaren van bedrijfspanden. Met Zwamtotaal maken we het plaatje qua dienstverlening compleet, zonder onze onafhankelijke aanpak uit het oog te verliezen."

Onderzoek Inspectus

Tekst: Aart van der Haagen Fotografie: Inspectus

Asbestinventarisatie

Inspectus inventariseert gebouwen op asbest, geeft trainingen en levert aanvullende diensten, op basis van een diepgaande kennis van het materiaal en zijn toepassingen. Madeleine Geerestein: "Met een offici?le certificering - ook van de inspecteurs - werken we lan-delijk, maar de meeste opdrachtgevers bevinden zich in de grote steden. Het gaat vooral om woningcorporaties, aannemers, architecten, ontwikkelaars en partijen die zich bezighouden met circulair bouwen. Deze laatste zoeken naar panden die op de nominatie staan om gesloopt te worden en halen er dan de bruikbare mate-rialen uit, om die te verkopen voor toepassing elders. Wij denken met hen mee in het proces om zo veel mogelijk materiaal te behouden en te zorgen voor effi-ci?ntie. Waar nodig verlenen wij extra service, zoals het verwijderen van waardevolle materialen, bijvoorbeeld cilindersloten die nog goed werken. Dat doen we v??r het gebouw afgeschermd wordt tegen vandalisme."

Bij renovatieprojecten in woonwijken krijgt Inspectus veel met bewoners te maken. Geerestein: "We bemerken bij hen vaak bezorgdheid en een zekere angst, dus dat betekent uitleg en rust geven, vragen beantwoorden en daarvoor altijd bereikbaar zijn. Met het inventariseren van asbest komt het bedrijf telkens andere situaties tegen, waarbij de ervaring en kennis van de medewerkers zijn waarde bewijst. Geerestein: "Onze inspecteurs gaan standaard op pad met alle benodigde gereedschappen om compleet onderzoek uit te voeren, hetgeen onnodige kosten en vertragingen voor onze opdrachtgevers voorkomt." Inspectus levert uitgebreide, goed onderbouwde rapporten en typerend voor de werkwijze van het bedrijf is dat elke gespeciali-seerde medewerker het gehele traject onder zijn hoede neemt, van werkvoorbereiding, inspectie, rapportage, advies en begeleiding tot en met de asbestsanering. "Dat betekent ??n aanspreekpunt met alle kennis van dat specifieke project. We onderscheiden ons met een flexibele planning, allround inspecteurs en een snelle oplevering van de rapportages."

Kruipruimteonderzoek

Bekend van asbestinventarisaties zet Inspectus zijn jarenlange expertise tegenwoordig ook in om krui-pruimtes te onderzoeken en hiervan verslag te leggen. "Feitelijk een logisch gevolg daarvan", vertelt Hendrik Steenbeek. "Ook onder de vloer van een woning of een bedrijfspand bevindt zich dikwijls asbest, althans, als de bouw v??r juli 1993 heeft plaatsgevonden. Je treft het bijvoorbeeld aan in rioleringen, leidingisolatie, vulplaatjes onder houten balken en restanten van een vloerzeil, aangezien zo'n kruipruimte nog wel eens als dumpplaats voor bouw- en sloopafval wordt gebruikt. Dit maakt de ruimte moeilijk toegankelijk en werkt de ontwikkeling van houtaantastende schimmels en dito insecten in de hand. Wanneer wij daar meteen onderzoek naar doen, werkt dat kostenbesparend voor de opdrachtgever en geeft het bij huizen meer rust voor bewoners. Deze service bieden we echter ook afzonderlijk aan."

Er kan zich nogal wat onheil schuilhouden onder de vloer van de begane grond, veelal veroorzaakt door slechte ventilatie. "Schimmels, houtaantastende insec-ten en ander ongedierte, die vaak enorm veel schade aanrichten", aldus Steenbeek. "Verder komt bruinrot regelmatig voor en bij oudere gebouwen in steden hebben we dikwijls te maken met de bruine rat." Welke partijen schakelen Inspectus in en in welke situaties? "Dat loopt uiteen van particulieren tot bouw- en onder-houdsbedrijven, makelaars en woningcorporaties", vertelt Steenbeek. "Ze laten zo'n kruipruimteonderzoek uitvoeren bij asbestonderzoek, bij renovaties - vaak in combinatie met het vervangen van de vloer en/of het aanbrengen van isolatie - en in acute gevallen, bijvoor-beeld wanneer mensen door de vloer heen zakken. Ook merken wij dat partijen ons bij renovatieplannen van tevoren inschakelen in het kader van het verbeteren van energielabels. Met inachtneming van hun eigen veiligheid proberen onze inspecteurs altijd een volledige ronde door de kruipruimte te maken. Van alle aanwe-zige schade, houtaantasters en sporen van plaagdieren maken we foto's en onze bevindingen verwerken we in een duidelijke rapportage. Naast deze dienstverlening geven we aan woningcorporaties, makelaars en architecten trainingen in het vroegtijdig herkennen van onder andere houtaantasting."

Informatie: www.inspectus.nl / www.zwam-totaal.nl

'We merken dat partijen ons bij renovatieplannen van tevoren inschakelen in het kader van het verbeteren van energielabels'

1 Madeleine Geerestein en Hendrik Steenbeekvan Inspectus.

2 Balk aanbrengen.

3 Bestrijding zwam.

4 Huiszwam op balk.

5. Asbest in kruipruimte.

6. Uitvoering asbestinventarisatie.

Inspectus Onderzoek

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by