Column Loopbaancoach4U / Online Tuincoach

Magazines | Vallei Business nummer 6 2018

In jouw tuin kan alles!Het is best mogelijk dat je na mijn vorige twee columns dacht: 'Prima verhaal Tuincoach maar dat gaat bij ons niet werken'. In de praktijk ervaar ik dat er veel argumenten zijn om te blijven bij wat het is. Daarbij valt te denken aan argumenten als: 'Ik zit niet op de juiste positie, het kost teveel, wat halen we overhoop, krijg ik mijn directie wel enthousiast,' en dergelijke. Daar stopt het idee van mogelijkheden door de veelheid aan drempels om verder te gaan.

Recent zat ik bij een mbo-school en daar waren ze al jaren aan het steggelen over het 'fiets'probleem rondom het gebouw. Waar laat je al die fietsen? Na een inventarisatie van het probleem kwamen er nog meer ergernissen naar boven over elementen rondom het gebouw en konden we een plan van aanpak maken waarbij we twee opties uit-werkten. Dit mochten we aan de werkgroep en directie presenteren waarna we van een positief verraste directie de opdracht kregen om optie ??n nader uit te werken en twee maanden later was het plan al gerealiseerd! Na de zomervakantie hadden we een evaluatie en zowel werkgroep als directie waren erg enthousiast en tevreden over de uitkomsten van ons plan en de integrale aanpak. Zoals de directeur verwoorde: 'Wij geven jullie ons probleem, jullie bijten je er in vast en komen met oplossingen waarin wij een keuze maken en jullie ons volledig ontzorgen'.

Oproep

Wat mijn werk zo leuk maakt? Wij gaan open minded verder waar anderen vastlopen. Daarmee wil ik iedereen oproepen om te denken in mogelijkheden en contact te leggen met de OnlineTuincoach. Dan inventariseren wij online jullie vraagstuk of probleem en komen wij graag op de koffie om dit breder door te spreken.

Dus in jouw 'bedrijfs'tuin kan alles! Daag ons uit om jullie 'proble-men' op te lossen.

Wim den Oudsten

Online Tuincoach

www.onlinetuincoach.nl

Hoe goed kent u uw personeelsleden?

Een van de vervelendste dingen waar je als beleidsmaker mee te maken hebt is dat soms, als een donderslag bij heldere hemel, personeel aangeeft weg te willen. Erger elders een andere betrekking aanvaardt. Je wist van niks. Je zag het niet aankomen. Opeens. Weg.

Weer een goede kracht die het voor gezien houdt. Als bedrijf heb je toch al alle moeite om geschikt personeel te vinden, en dan nu dit Weer de markt af op zoek naar andere mensen. Bovendien: Je hebt een leidinggevende die het ook niet zag aankomen en dat maakt het er ook niet fijner op. Wat betekent dit voor de continu?teit van de betreffende afdeling? Moeten er nu potenti?le orders worden gepar-keerd in de tijd of erger nog, verlies je die aan de concurrentie?

Was het niet beter geweest als dit risico van te voren beter was in te schatten? Had betreffende medewerker niet meer tevredenheid elders in het bedrijf kunnen behalen? Heb je als bedrijf nu gefaald? Staat er voor iedere DGA een opvolging klaar?

Preventief werken

Vanuit mijn optiek had je dit kunnen voorkomen. Beter inzicht in de kansen en risico's die bepaalde banen van werknemers met zich mee nemen. In mijn optiek had een mooi overzicht van wie zit waar binnen diens carri?re; afgezet tegen de doelen van het bedrijf ver-lichtend kunnen werken. Preventief werken bespaart ontzettend veel ongewenste vaak dure langdurige kosten. Als je iedereen op zijn haar kracht inzet dan is er misschien minder aanleiding om te gaan kijken of het gras elders groener is. Dat verwacht je toch ook van de eigen externe klanten? Klanttevredenheid biedt vaak zekerheden, want dan kost het te veel moeite om een benchmark te doen. Dan zijn de veranderkosten vaak onverantwoord hoog. Waarom eigen personeel niet als interne klanten beschouwen?

Salaris is vaak bijvangst

Zet ze in hun kracht, geef ze de mogelijkheid om hun lichaam en geest van tijd tot tijd aan andere zaken te besteden. Bedenk wat een goede werk-priv?balans versus een verstoorde voor de organisatie kan opleveren. Zijn de meerkosten van goed intern onderzoek dan niet veel verantwoorder? Waardeer de medewerkers. Kijk of je ze nog ergens mee van dienst kan zijn. Dat extra geld verdienen is meestal niet de reden van vertrek, maar zeker nu een mooie bijkomstigheid.

Cre?er meer tevreden medewerkers met een hogere interne klantte-vredenheid!

Ton Put: www.loopbaancoach4u.nl/interne-loopbaanbegeleiding

Loopbaancoach4u / Online Tuincoach Column

delen:

Vallei Business nummer 6 2018

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by