Bob Huttens strijd tegen voedselverspilling

Verschenen in Vallei Business nummer 5 2018
Rubriek: Voedselverspilling interview Bob Hutten

Bob Hutten's strijd tegen voedselverspilling
'W
e hechten te weinig waarde aan voedsel'

In een special over Voedselverspilling hoort een interview met ‘mister’ Voedselverspilling Bob Hutten, eigenaar van het gelijknamige cateringbedrijf in Veghel. Hij richtte in 2015 de Verspillingsfabriek op, om iets concreets te doen tegen hetgeen dat in zijn optiek een uitwas is van een verkeerde benadering van mens en milieu.


Vallei Business is erg benieuwd waarom Hutten de Verspillingsfabriek heeft opgericht. “Heb jij wel eens een hele lekkere tomaat besteld in een restaurant?”, vraagt Hutten ons. "Dat doet niemand", antwoordt hij zelf al snel. "Toch kopen koks tomaten in van de beste kwaliteit. Terwijl ze prima kunnen werken met tomaten die er niet zo mooi uitzien. Een klein voorbeeld van verkeerd gebruik van voedsel. We hechten te weinig waarde aan voedsel. Het is veel te goedkoop. Daarom gooien we wereldwijd per jaar vijf miljard euro aan voedsel weg terwijl daar niets aan mankeert. Ondertussen putten we de aarde uit en werken we toe naar een onhoudbare situatie. En dat terwijl er nog steeds miljoenen mensen te weinig eten hebben. Een op de negen mensen hebben onvoldoende eten om een gezond en actief leven te leiden."

Rendabel
Hutten wilde aan de slag met de restproducten. Het kostte echter veel moeite om dit initiatief te vertalen naar een rendabel bedrijf. "Ik stond al vanaf het begin met 2-0 achter”, vertelt hij. “Ik had van tevoren niet gedacht dat het zo ingewikkeld zou zijn om deze fabriek te laten draaien. Net als veel andere voedselproducten was ik te veel gericht op het aanbod van producten. Dat was er genoeg. Ik werd in het begin overspoeld door telefoontjes van mensen die restproducten konden aanbieden. Maar ik kwam er snel achter dat er een markt moet zijn. Welke supermarkt of welk verzorgingshuis wil mijn producten afnemen? Welke logistieke dienstverlener neemt mijn producten mee in zijn assortiment? Bovendien moet je voldoen aan kwaliteitseisen en moet het product ook nog lekker zijn. Volgend jaar verwacht ik quitte te draaien."

Soepen
Inmiddels bestaat het assortiment van De Verspillingsfabriek uit soepen, sauzen en spreads in verpakkingen van 570ml, 1, 2 en 3 liter, maar ook kant-en-klare gerechten zoals goulashsoep, Aziatisch stoofvlees, tomatensoep, champignon- en paprikasoep, boeuf bourguignon. De producten worden afgenomen door de retail- en foodservice markt en zorginstellingen. Alle producten voldoen aan strenge eisen aangaande de houdbaarheid, hygiëne en voedselveiligheid.


Samenwerkers
Een andere factor die het renderen van de fabriek tot een uitdaging maakte, is het feit dat Hutten graag wilde werken met mensen die meer aandacht vragen dan normaal. Hij spreekt bewust van samenwerkers, en niet van personeelsleden. “Ik vind het normaal dat een bedrijf ruimte biedt aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Bijna 10 procent van de 2.000 medewerkers van het bedrijf zijn mensen met een beperking.”

Om al zijn samenwerkers goed te laten gedijen in de Verspillingsfabriek, introduceerde hij binnen zijn bedrijf het zogenoemde vitaliteits ideaal positie plan. “Onze samenwerkers hebben twee keer per jaar met hun leidinggevende een diepgaand gesprek over geluk, competentie-ontwikkeling en over hoe ze van betekenis kunnen zijn voor Hutten en andere samenwerkers." Dit gesprek wordt gevoerd op basis van een geluksschilderij dat alle medewerkers voor zichzelf maken. “Mijn ultieme doel is mensen de ruimte te geven hun talenten te ontwikkelen en te ontplooien. Dat betekent dat mensen betekenis voor zichzelf ontwikkelen maar ook van betekenis zijn voor een ander. Vandaar de bewuste keuze voor de benoeming samenwerker", aldus Hutten.
Hij toont ons een foto van twee samenwerkers die nu als kok werken in zijn bedrijf. “Hier word ik gelukkig van." Ook zijn eigen geluksschilderij passeert de revue. “Tekenen kan ik niet; maar ik heb wel mijn idealen vertaald in een plaatje; dat is een hele kunst kan ik je vertellen."

Valide businesscase
Ondanks de forse investeringen die initiatieven als de Verspillingsfabriek vergen, rendeert Hutten goed. Met klinkende cijfers staaft Hutten dat maatschappelijk verantwoord ondernemen wel degelijk een valide businesscase oplevert. Het bedrijf groeide de afgelopen vijf jaren met zo’n 11 procent in een cateringmarkt die door de crisis met 16 procent kromp. Hutten – met een jaaromzet van circa 80 miljoen euro en ruim 180 bedrijfsrestaurants als klant – bezet nu de vijfde positie in de top tien van grootste cateringbedrijven in Nederland. “Ik heb de idealen die ik heb vastgelegd in mijn geluksschilderij waar kunnen maken. Daar ben ik heel trots op”, aldus Hutten.



www.deverspillingsfabriek.nl

In de keuken
In de productiekeuken van de Verspillingsfabriek vormen geredde grondstoffen de basis voor de producten die er worden bereid. Het koken gebeurt volgens speciale vastgestelde recepturen zonder dat daar conserveermiddelen en kunstmatige e-nummers aan toe worden gevoegd. Deze recepturen worden ontwikkeld en geproefd in het speciale proeflokaal, net als de ontwikkelde eindproducten. Zo wordt er van meer dan 400.000 kilo snippers rundvlees, zo'n 10.000 kilo iets te kleine uien, duizenden kopjes en kontjes van tomaten en broccoli stronken bijvoorbeeld passata gemaakt dat als basis kan dienen voor pastasaus en tomatensoep.

Ladder van Moerman
De Verspillingsfabriek wil zo veel mogelijk voedsel dat eerder bestemd was als menselijk voedsel herbestemmen als menselijk voedsel. Het streven is om zo hoog mogelijk op de ladder van Moerman te opereren. Dit is een overzicht van tien manieren om voedselverspilling te voorkomen, waarbij de hoogste trede (voorkomen van voedselverliezen) de beste oplossing is en de laagste trede (storten van GFT) de minst gewenste oplossing is. Bij het storten van GFT wordt menselijk voedsel namelijk verspild als reststroom.


Verspilling in Nederland
Volgens cijfers van stichting Milieu Centraal verdwijnt elk jaar 13 procent van het eten in de prullenbak zonder dat we dit uberhaupt hebben gebruikt of bereid. Dat komt neer op 40 kilo per jaar per huishouden. In heel Nederland verspillen we 700 miljoen kilo voedsel per jaar. Daarbij komt nog een geschatte hoeveelheid van 57 liter aan vloeistoffen zoals koffie, thee en frisdrank per persoon per jaar bij dat door de gootsteen wordt gespoeld. En dit zijn alleen nog maar de huishoudens!
Afgezien van het verspilde voedsel zelf gaan met het weggooien van etenswaren ook energie en grondstoffen verloren die nodig zijn geweest om het voedsel te telen, vervoeren, koelen en eventueel te bewerken en verpakken. Er wordt dan ook geschat dat voedselverspilling in huishoudens en restaurants samen verantwoordelijk is voor ongeveer 3,5 procent van de totale jaarlijkse uitstoot van broeikasgassen van de gemiddelde consument.


Bron: Milieu Centraal


 
Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven

Vallei Business nummer 5 2018

W. ten Ham: Al 44 jaar de staal- en constructiespecialist in de ValleiregioColumn De HooilandenFOVKnooppunt Techniek verbindt technisch onderwijs en bedrijslevenWorkshop voor uitwisselen grondstoffen, energie en kennisInnovatiemonitor jaagt ontwikkelingen aanTaste of IT-perstour Regio Foodvalley: Innovaties op hoog niveauKlimaatslimme landbouw draagt bij aan MVOBroedplaats voor de kennisintensieve sectorJan Zandbergen: Expert in innovatieve vleesconceptenRabobank stimuleert duurzaam ondernemenSchuiteman Accountants en Adviseurs: De realiteit achter de cijfersDe Vries & Partners: Onderneming moet permanent verkoopklaar zijnBen Tiggelaar over zijn comfortzone, diversiteit en ObamaColumn Coach Paard Too Good To Go: De app om voedselverspilling tegen te gaanBob Huttens strijd tegen voedselverspillingToine Timmermans: Oplossing voor voedselverspilling is vaak heel simpelRCT Gelderland: Ondernemers Valleiregio smeden plannen tegen voedselverspillingMiLa Vastgoed zoekt juiste huurder voor commercieel vastgoedSpectus Coaching: zonder druk echt naar jezelf kijkenPBL-Coaching helpt mensen investeren in zichzelfColumn A- Class Logistics / Loopbaancoach4uColumn JEIColumn Canrinus ConsultancyColumn Ponjee Advies Kwiek in Bedrijf: Iedereen wil zich gezond en fit voelenColumn Wijnberger Coaching Column Movi Performance GymColumn HumanversityColumn Spectus CoachingColumn HermondeAukje Kuypers: De juiste persoon op de juiste plekColumn MKBTRGeslaagde veertiende editie Business Event Gemeente EdeColumn De Vries & PartnersSanders Gifts levert unieke relatiegeschenken voor iedere ondernemerLavelli Interieurontwerp: Een wachtruimte moet juist uitnodigend zijnColumn LagardeColumn Van der Kooij Clean TechnologiesInspectus: Doorgroeien in de asbestwereldContinueIT: Slimme monitoring en beveiliging van uw ITColumn OrganadLandgoed Ehzerwold: De zorg zit gebakken in de stenenDe Boerenstee: Weg van de bewoonde wereldBeatrixgebouw: Kloppend handelshart van UtrechtColumn YoungwiseJIJ Organiseren: Het verschil zit in de detailsBDG Beveiliging: Snel schakelenVallei Auto Groep: Partner in mobiliteitDatalekken: Wie betaalt de schade? Column Oxonia Column Geen ruzie op het werk
Vallei Business is een uitgave van Van Munster Media