Column Movi Performance Gym

Magazines | Vallei Business nummer 5 2018

Wanneer het gaat over trainen en bewegen hebben we het toch echt over twee hele ver-schillende dingen. Als we trainen en bewe-gen gaan vergelijken dan zien we bewegen als actief zijn of een workout doen. Terwijl als we trainen, we heel bewust bezig zijn met het verleggen van onze grenzen of heel specifiek aan het werk zijn naar een bepaald doel.

Deze fout komt voor in alle takken van sport. Of het nou in een sportschool is waar iemand bezig is met afvallen of dat een prof-voetballer bezig is met een looptraining.

ProfvoetbalHet laatste zien we vaak in het huidige prof-voetbal. Voetballers die sneller moeten wor-den en vervolgens hele uitgebreide loopoe-feningen krijgen. Terwijl als je een 40 meter sprint op snelheid klokt en vervolgens deze tijd gaat proberen te verbeteren, er misschien een simpelere en effectievere oplossing is. Het proberen te verleggen van grenzen.

Hetzelfde
Maar de sportschool is misschien wel het mooiste voorbeeld. Je herkent het vast wel, de mensen die er graag beter uit zouden willen zien en ook altijd komen sporten op het moment dat je zelf bezig bent. Bij wie je vervolgens na een paar trainingen observe-ren het hele rondje kent. Je weet precies dat diegene 15 herhalingen op een chest-press machine gaat doen met 27kg. En na een jaar kom je tot de conclusie dat die persoon eigenlijk niet echt veranderd is en nog steeds hetzelfde doet wat diegene altijd al doet.

In dit geval hebben we het niet over trainen maar over bewegen. Maar hoe gaan we er nu voor zorgen dat we echt gaan trainen, dat we bezig gaan met grenzen verlegen?

Het belangrijkste is om punt A in kaart te brengen. Punt A is in dit geval jouw huidige staat van het lichaam. Vervolgens ga je punt B bepalen, het einddoel in dit geval.

En dan komt het belangrijkste, het plan maken om van A naar B te gaan. Waarbij het grootste advies is die ik kan geven; zoek een professional die samen met jou het plan kan maken en vervolgens ook kan monitoren.

Dit wil niet zeggen dat je vier keer per week een personal trainer naast je wil hebben staan. Maar wel iemand waar je zo nu en

dan naar toe kan gaan om te kijken of je nog steeds de goede dingen doet met betrekking tot jouw doelstellingen.

Een aantal tips nog die ervoor gaan zorgen dat je blijft trainen in plaats van bewegen

- Plan je trainingen en niet pas op het moment dat je de gym in stapt om ver-volgens de dingen te doen die je leuk of makkelijk vindt.

- Train met een buddy. Je buddy kan ervoor zorgen dat je net die extra herhaling maakt of net dat beetje meer energie in je training stopt, wat je alleen misschien niet had gedaan.

- Kwaliteit boven kwantiteit. Meer doen in een training is niet per definitie beter, beter doen in een training is beter.

- Werkt een bepaalde training niet voor jou om vooruit te gaan, blijf dan vooral niet het-zelfde doen en maak een nieuw plan.

www.moviperformancegym.nl 085-0495139

 

delen:

Vallei Business nummer 5 2018

» FOV
Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement