Column Geen ruzie op het werk

Magazines | Vallei Business nummer 5 2018

Hé, het lijkt wel of er een conflict is

Als arbeidsmediator word ik nogal eens ingeschakeld als er al lange tijd ‘gedoe’ is op het werk. En wat mij betreft zou ik eerder gebeld willen worden. Als zaken nog niet zo uit de hand gelopen zijn en het vertrouwen nog niet echt beschadigd is. Dat vraagt wel een zekere alertheid van de leidinggevende!
Want voordat je als leidinggevende in de gaten krijgt dat er wat meer aan de hand is dan alleen een verschil van opvatting, is er al heel wat gebeurd. Ineens merk je dat er minder goed samengewerkt wordt, dat je project vertraging oploopt, dat er over 'zij' en 'wij' gesproken wordt. Het lijkt wel of je medewerkers niet meer wíllen samenwerken. 


Wat is er aan de hand?
Misschien voelt iemand of een deel van je team zich niet gehoord, niet serieus genomen of simpelweg 'overruled'. Misschien zitten er botsende ego's in je team, die zich op een vervelende manier laten gelden, en zo (een deel van) het team meenemen. Er kunnen meerdere oorzaken zijn, maar altijd zijn er signalen dat het niet lekker loopt. Als je daar als leidinggevende of HR verantwoordelijke alert op bent, kun je veel ‘gedoe’ voorkomen.

Signalen van onvrede
Denk aan iemand die ineens zijn werktijden aanpast. Iemand die in een vergadering of overleg niets meer zegt. Het ‘wij – zij’ denken. Ontwijkende blikken, contact vermijden, niet meer meedoen aan gesprekken in de kantine. Kortom, afwijkend gedrag: dat moet je aan het denken zetten.
Wil je meer weten of eens vrijblijvend sparren over een situatie bij jou op het werk?

Monique Wakelkamp
www.geenruzieophetwerk.nl
delen:

Vallei Business nummer 5 2018

» FOV
Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement