Column Youngwise
De laatste tijd signaleer ik op grote schaal een soort burn-out op het gebied van evenementen. Tal van uitnodigingen vliegen je om de oren. Je kunt onderhand elke dag wel ergens aanschuiven, terwijl je het buitengewoon druk hebt.
Tel eens na bij hoeveel evenementen je zelf aanwezig was, waar bleek dat je in een regelrechte salesfuik was gelopen of waar het programma maar suf en saai was. Zonde van je tijd! Als gevolg hiervan melden gasten zich nog nauwelijks zomaar aan. En als ze dat wel doen, gebeurt dat vaak pas op het laatste moment. Het percentage no show is nog nooit zo hoog geweest.
Tijd voor actie
Boeien, binden, beleven en activeren, dat is waar een goed event aan voldoet. Maak deze waarden dan ook zichtbaar en denk vanuit de bezoeker. Zij maken tijd voor je vrij en tijd is geld. Zorg ervoor dat de inhoud van het event de investering meer dan waard is om te komen. Pas storytelling toe, maak de inhoud relevant en vertel zo min mogelijk over jezelf. Ja echt! Laat de mensen zelf concluderen en ontdekken hoe bijzonder je bedrijf is.Overtuig
Bedenk je daarnaast ook dat het uitnodigingstraject inmiddels net een salestraject is. Zorg voor een kalender met meerdere on- en offline uitingen. Maak bijvoorbeeld gebruik van een teaser en stuur een eventimpressie met een shout out van de spreker. Stuur tijdig een reminder en bel desnoods na. Nodig mensen op persoonlijke titel uit en vertel hoe fijn je het zou vinden als ze erbij zijn. Hoe persoonlijker hoe beter!
Pas je deze tips toe, dan weet ik zeker dat je een top opkomst hebt en je bezoekers fans zijn geworden. En. laten we vanaf nu afspreken dat het verboden is om slechte events te organiseren.
We love our job, we love events and we love your success!
Lisette de Jong
Oprichter van Youngwise. Het bureau voor Live Communicatie en Event Marketing uit Ede. Met een team van reclamemakers en specialisten in event-organisatie werken zij dagelijks aan onvergetelijke campagnes en events! www.youngwise.nl