BDG Beveiliging: Snel schakelen

Magazines | Vallei Business nummer 5 2018

Een discipline waar je niet zo snel bij stilstaat is beveiliging bij faillissementen, waar verschil-lende risicofactoren om de hoek komen kijken. Zon situatie vergt bliksemsnel en accuraat han-delen, soms zelfs tegelijkertijd op tientallen locaties in Nederland. BDG Beveiliging in Barneveld ontwikkelde dit tot een specialisme en geeft een kijkje achter de schermen.

Het beveiligen van objecten bij faillissementen behoorde tot de eerste activiteiten toen BDG Beveiliging begin 2013 in Barneveld startte. Door de zwakke economie destijds vormde dat voor ons de hoofdmoot, vertelt directeur Herman van Schaik. Inmiddels richten we ons voor een belangrijk deel op surveillance met alarmopvolging en de beveiliging van objecten. Op kleine schaal zetten we gastheren in bij evenementen. Ons werkgebied beslaat met name de driehoek Amersfoort-Zwolle-Veenendaal, waar we met 24 vaste mensen zon duizend klanten bedie-nen, die bij ons over een vast aanspreekpunt voor alle disciplines beschikken. In geval van faillissementen moet het in Barneveld gevestigde bedrijf heel snel schakelen. De grootste risicos spelen in de eerste dagen, bijvoorbeeld dat oud-eigenaren nog klan-tenbestanden willen ophalen, medewerkers na jaren trouwe dienst menen dat zij recht op bepaalde spullen hebben of leveranciers onbetaalde goederen retour proberen te nemen. Hoe begrijpelijk ook in een aantal gevallen, de curator bepaalt wie waarop aan-spraak kan maken.

Beheer overnemen
In de situatie van een faillissement komt BDG Beveiliging in actie op verzoek van de curator of een veilinghuis. Van Schaik: Er liggen vrijwel altijd waardevolle spullen. Tijdens een kijkdag voor een veiling kan iedereen rond-neuzen en zichzelf in geval van verkeerde bedoelingen goed voorbereiden op een latere inbraak, iets dat overigens ook in de eerste dagen een risicofactor vormt. Na een oproep arriveren wij binnen enkele uren ter plaatse en vervangen alle sloten. Als erkend sleutelspecialist komen we altijd binnen. Bij aanwezigheid van een alarmsysteem kijken wij of we het beheer kunnen overnemen, wat bijvoorbeeld inhoudt dat we medewerkers van de opvolgingslijst af halen. Mocht er geen alarm zijn, dan plaatsen wij er zelf een voor tijdelijk gebruik, dat we standaard in de kofferbak hebben liggen. Gemiddeld duurt zon situatie zes weken, maar het komt regelmatig voor dat vastgoedeigenaren ons nadien vragen om de beveiliging nog een tijd te landhaven, totdat er een nieuwe gebruiker in het pand zit. In alle gevallen schrijft het bedrijf dienstverlening met hoofdletters en ontzorgt het zijn opdrachtgevers volledig.

Retailketen
Elk faillissement brengt zijn eigen uitda-gingen met zich mee. Wat denk je van een retailketen met vijftig vestigingen, die allemaal dezelfde dag nog beveiligd moeten worden?, zegt Van Schaik. In zon geval doen wij een beroep op ons landelijk dekkende netwerk van partners. Een heel bijzondere opdracht betrof het beveiligen van een half afgebouwde kustvaarder, een jaar lang. Na het faillissement van de scheepswerf wilde aanvankelijk niemand anders de klus overnemen. Het komt ook voor dat we - bijvoorbeeld wanneer een aannemer failliet gaat - een woning of een bedrijfspand in aanbouw beschermen tegen kraak en diefstal van waardevolle spullen, zoals gereedschap-pen en net geplaatste keukenapparatuur. Een heel specifiek deel van het vakgebied dus, dit werk rondom faillissementen, waarbij BDG Beveiliging vanuit zijn jarenlange ervaring kan anticiperen op de meest onverwachte gebeurtenissen.

www.bdgbeveiliging.nl
bgd beveiliging | beveiliging

delen:

Vallei Business nummer 5 2018

» FOV
Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement