Column Sociaal Metaal: Trots

Magazines | Vallei business nummer 1 2019

Laatst kwam ik een foto tegen die een glimlach op mijn gezicht toverde. Hij werd gemaakt voor IW4, waarvan wij vorig jaar onder de naam BVS Sociaal Metaal de metaalwerkplaats hebben overgenomen. Ik herinnerde me hoe een aantal gedetacheerde collega's druk in de weer was met de voorbereiding van de foto, die een stukje van hun werk zou laten zien. Ze zochten naar mooie producten en keken of de werktrui netjes zat, met het logo goed in beeld. 'Kijk, Jolanda, dit neem ik mee,' zei de medewerker, toen hij op de fiets sprong. Een beetje spannend vond hij het wel. Het leek misschien alsof iedereen druk met niks was, maar je kon de trots op het werk bij hem en zijn collega's van het gezicht aflezen.

Klanttevredenheid
Terecht. Je draagt iets bij aan de organisatie en dat doet ertoe. Wij vinden het heel belangrijk om dat te erkennen en dat actief te laten merken, bijvoorbeeld door terugkoppeling over de kwaliteit van de producten en de klanttevredenheid te geven aan de medewerkers. Wanneer ik door de hal loop en belangstellend vraag waarmee ze bezig zijn, vertellen ze daar graag over en dan zie je ze meteen al 'glimmen'. Ze zeggen erbij naar welk bedrijf hun product gaat en welke collega de volgende bewerking uitvoert. Dat wij-gevoel, die verbroedering, geeft iets essentieels aan: ze voelen zich trots op zichzelf en op elkaar, op de organisatie als geheel. Aandacht voor kleine dingen doet al zoveel. Wanneer ons bedrijf ergens in een tijdschrift staat, zorgen wij ervoor dat iedereen intern dat te zien krijgt. Nou, reken maar dat onze medewerkers dan allemaal een exemplaar willen ontvangen, om aan familie en vrienden te tonen wat voor werk ze uitvoeren en in welk bedrijf. Tijdens de laatste nieuwjaarsbijeenkomst vertelde ik dat het bestelwagentje dat we aangeschaft hebben de verdienste was van h?n inspanningen. Heel simpel: iedereen wil ergens werken waar hij of zij gezien wordt.

Toegevoegde waarde
Als de mensen op de werkvloer merken dat ze echt een toegevoegde waarde leveren, brengt dat je bedrijf heel veel goeds, kan ik uit ervaring zeggen. Ondanks het feit dat ze bij ons allemaal een bepaalde arbeidsbeperking hebben ligt het ziekteverzuim uitzonderlijk laag. Verder springen de medewerkers heel serieus en verantwoordelijk met fouten om en maken ze waar wat wij van ze verwachten, ook al ligt de lat hoog. Ze weten dat wij staan voor kwaliteit en afspraken nakomen, bij-voorbeeld met betrekking tot levertijden. Dat respecteren ze en daaruit volgt een hoge klanttevredenheid. Bij de overgang van de IW4-werkplaats naar het nieuwe bedrijf BVS Sociaal Metaal vorig jaar ging 95 procent van de bestaande afnemers mee en daarna kwamen er diverse nieuwe bij. Dat merken onze medewerkers en zo versterkt het hun trots, wat een opwaartse spiraal oplevert. Wees je ervan bewust als ondernemer dat mensen het verschil maken en dat iedereen kan en mag meedoen. Benader ze met een positieve houding. Kijk niet naar beperkingen, maar naar mogelijkheden.

Jolanda van Soest
In april 2018 richtte Jolanda van Soest samen met haar man BVS Sociaal Metaal op, waar gemotiveerde mensen met een arbeidsbeperking halffabricaten en eindproducten vervaardigen voor sectoren als de bouw, automotive, de vee-voederindustrie, machinebouw en designers. Dankzij goede begeleiding en oprechte erkenning blijken de medewerkers in staat om de hoge en constante kwaliteit te leveren die het in Veenendaal gevestigde bedrijf nastreeft
.

 

Vallei business nummer 1 2019

» FOV
Lees volledige uitgave online