Beatrixgebouw: Kloppend handelshart van Utrecht

Magazines | Vallei Business nummer 5 2018

Jaarbeurs is z'on vertrouwde naam onder de gevestigde merken, dat je zou denken dat je inmiddels wel weet wat daar gebeurt. Een bezoek aan het Beatrixgebouw leert echter dat beurzen nog maar het topje van de ijsberg aan mogelijkheden zijn die Jaarbeurs haar klanten kan bieden. Femke Rikkert: Jaarbeurs biedt een breed scala aan mogelijkheden voor congressen en vergaderingen. En wat weinigen weten: het Beatrix Theater dat s avonds zon bekende thuisbasis is voor musicals, is overdag beschikbaar voor con-gressen. Sterker nog: het werd in 2017 zelfs uitgeroepen tot Nederlands beste congrestheater.

Tekst: Baart Koster (Koster teksten Tekst & Communicatie)
Femke Rikkert, Manager Congressen en Vergaderen bij Jaarbeurs

Het begon in 1917 in Utrecht met de eerste jaarbeurs. Het doel: de handel die door de Eerste Wereldoorlog ver was weggezakt weer van een nieuwe stimulans te voorzien. Sindsdien ontwikkelde Jaarbeurs zich tot een veelzijdige dienstverlener die op vele wijzen ondernemers faciliteert om zaken te doen, kennis uit te wisselen en hun netwerk uit te breiden, om maar enkele van hun doelen te noemen. Het met het predicaat Koninklijke onderscheiden instituut, bekend als Jaarbeurs Utrecht, heet sinds 2015 kort-weg Jaarbeurs. En de missie is altijd even kort en kernachtig gebleven: handel in beweging zetten. Hoewel Jaarbeurs inmiddels al kan bogen op een eeuw kennis en expertise over live ontmoeten en de positieve impact daarvan, blijft het constant in beweging. Hoe beweegt het bijvoorbeeld mee in een tijd van veel verandering in wensen van de klant en de markt? Femke: Wij zetten onze expertise in om te zorgen dat klanten met hun evene-ment hun doelstellingen bereiken.

Meetingmoodsfilosofie: finetunend naar een optimaal resultaat op maat
De focus ligt met andere woorden op de doelstellingen van de klant en daarover dacht het Jaarbeurs salesteam voor vergaderingen en congressen al lang geleden intensief na. Dat leidde in 2006 tot de meetingmoods-filosofie. Die is gebaseerd op alle mogelijk nagestreefde doelstellingen van onze gasten. Vaak wil de klant bijvoorbeeld werken aan relatiebeheer of kennisoverdracht of wil hij de verkoop stimuleren. Maar ook kan het hem te doen zijn om teambuilding, het creëren van draagvlak of om middels een bijeenkomst het bedrijfsimago een boost te geven. Waarmee Femke alle zes geïdentificeerde doelen com-pact opsomt. Conform de meetingmoodsfilo-sofie speelt Jaarbeurs daar nauwkeurig op in met bijvoorbeeld de opstelling van het meu-bilair, het gebruik van audiovisuele middelen, horeca, licht en kleur. Landelijk zijn we al wél bekend van onder andere de Vakantiebeurs, KreaDoe en MOTORbeurs Utrecht. Maar dat wij als specialisten in de ontmoeting bedui-dend meer doen dan het organiseren van de bekende beurstitels in de hallen aan de over-kant, weten veel ondernemers nog niet.

In dat andere iconische Jaarbeursgebouw, het Beatrixgebouw, waar Jaarbeurs op de zesde verdieping kantoor houdt, is veel mogelijk, vertelt Femke. Zo zijn we er ons van bewust dat misschien wel het grootste USP van het Beatrixgebouw het daglicht is. Héél belangrijk voor het welbevinden en functioneren van mensen. Wij hebben bij de inrichting van Vergadercentrum Jaarbeurs MeetUp daarom gekeken hoe we dat element konden integreren in onze propositie. Vonden de catering- en pauzemomenten vroeger plaats in de vergaderzalen zelf, inmiddels vinden alle pauzemomenten plaats op onze centrale Plazas: open ruimtes met een grote centrale bar voor koffie en thee, voorzien van kleine intieme zitplekken afgeschermd door vitrages, grotere en kleinere tafels, statafels en losse zitelementen. De inrichting van de ruimte is gericht op ontmoetingen en netwerken. En: beschikt over enorme ramen, die van plafond tot vloer reiken en uitzicht bieden op het Jaarbeursplein en de overige complexen van Jaarbeurs.

Daarnaast helpen ruime technologische mogelijkheden om al naar gelang de gezochte sfeer en het nagestreefde doel elke meeting tot een succes te maken. Het is letterlijk plug & play, zegt Femke. Door geavanceerde audiovisuele techniek en de iPads waarmee alle ruimtes van Jaarbeurs MeetUp zijn ingericht kunnen licht, kleur, temperatuur, geluid en beeld meteen en eenvoudig worden ingesteld. Heel gebruiks-vriendelijk dus en het garandeert de focus die de bedrijven zoeken die bij ons vergaderen of anderszins bijeenkomen. Niet voor niets wordt Jaarbeurs MeetUp ook wel getypeerd als het vergadercentrum van de toekomst en dat vergadercentrum is nú al beschikbaar.

 

 

 

delen:

Vallei Business nummer 5 2018

» FOV
Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement